Przegląd Gastronomiczny

Numer 10/2019

  

I okladka PG 10/2019

Nowy numer 10/2019, a w nim m.in.:

Nastała jesień, a wraz z nią – na przekór chłodom – znaczne ożywienie w branży gastronomicznej. Zaczął się intensywny czas przygotowań do targów. Za nami już poznańska „Polagra Gastro”, a w listopadzie jak zwykle w grodzie Kraka zagoszczą Targi HoReCa. Dodatkowo w październiku odbędzie się prestiżowe wydarzenie, które zwieńczy całoroczne obchody przyznania Krakowowi tytułu Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej 2019. Europejski Kongres Gastronomiczny – bowiem o tym wydarzeniu mowa, zawita pod Wawel 25 października. Serdecznie zapraszamy jako partner medialny! Tegoroczna jesień zapowiada się jako bogata w spotkania branżowe.

Zmiana pór roku w przyrodzie widoczna jest też w menu restauracyjnym. W tym miejscu pragnę zaprosić do lektury artykułu Pawła Czerenko „Sezonowość w karcie”, w którym Autor przedstawia główne założenia tej koncepcji. Sezonowe produkty i przygotowane z nich potrawy niewątpliwie mogą wzbogacić ofertę lokalu i wyróżnić go spośród innych. Jak jednak wykorzystać ten atut w marketingu restauracji? Gorąco polecam zapoznanie się z tą publikacją, przydatną dla każdego, kto pracuje w branży HoReCa.

Jednym z najbardziej popularnych warzyw tej pory roku jest dynia. Wiele osób nie może sobie wyobrazić jesieni bez pysznej, rozgrzewającej zupy dyniowej z curry lub imbirem. O odmianach, walorach odżywczych i daniach, które można sporządzić z dyni przeczytamy w publikacji Doroty Czerwińskiej pt. „Piżmowa królowa jesieni”. W dobie diet i zdrowego odżywiania to warzywo zyskuje na znaczeniu, ponieważ jest niskokaloryczne. To nie wszystkie jego zalety. Aby poznać inne, zapraszam do lektury artykułu.

Wraz z coraz chłodniejszą aurą pojawiają się pierwsze katary, więc chętnie sięgamy po naturalne środki antyprzeziębieniowe – czosnek i miód. Właściwości tego ostatniego szeroko opisuje Ewa Czarniecka-Skubina, w ciekawym artykule pt. „Lecznicze złoto”. Z publikacji można też dowiedzieć się, jaki jest skład miodu i jak samemu można zbadać jego jakość. Ta sama Autorka opisała swoje wrażenia z tegorocznego Miodobrania Kurpiowskiego – imprezy propagującej bartnictwo i lokalne tradycje, również kulinarne. Wydarzenie to „PG” objął patronatem medialnym.

Na łamach „PG” witamy Marzannę Zienkiewicz, Autorkę podręczników dla szkół gastronomicznych. W cyklu artykułów pt. „Gastronomiczny Biznes” zaprezentuje krok po kroku wszystkie działania, które należy podjąć, aby założyć własną działalność gastronomiczną. Publikacje te będą miały charakter przewodnikowy.  W pierwszym artykule z tej serii Autorka przybliża podstawowe pojęcia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz zasady opodatkowania w branży. Ten cykl publikacji polecamy uwadze zwłaszcza osobom, które zastanawiają się nad założeniem baru, bistro, naleśnikarni lub pierogarni, czyli tzw. małej gastronomii.

Natomiast aspekty prowadzenia gastronomicznego biznesu od strony prawnej przedstawiają Adriana Lotolc i Mikołaj Ostrowski w artykule pt. „Kasy fiskalne w branży HoReCa”. Autorzy, którzy na co dzień pracują w kancelarii OWIW LEGAL, tym razem koncentrują się na problemach związanych z wprowadzeniem kas fiskalnych online. Warto przeczytać, ze względu na nowe regulacje prawne, które niedawno weszły w życie.

W tym numerze „PG” nie zabraknie stałego działu technika. Wiesława Grzesińska w artykule pt. „Nie tylko szafy na wino” prezentuje sprzęt niezbędny do prawidłowego funkcjonowania baru, jak również daje kilka praktycznych wskazówek co do jego rozmieszczenia.

Na koniec zapraszamy do przeczytania relacji z XIV Międzynarodowych Dni Wina Jaśle. Z roku na rok w imprezie bierze udział coraz więcej polskich (i zagranicznych) wystawców. Cieszy fakt, że nasze rodzime winiarstwo coraz bardziej się rozwija.

Miłej lektury

Redakcja

Spis Treści

Str. 6
Technika
Wiesława Grzesińska
Nie tylko szafy na wino
Urządzenia i sprzęt niezbędny w barze
W zakładzie gastronomicznym bar postrzegany jest jako miejsce przygotowania napojów gorących, chłodzących i alkoholowych, wydawania alkoholi, takich jak: likiery, koniaki, winiaki, rumy oraz wódki. Aby sprostać wymaganiom i potrzebom klientów, bar musi być wyposażony w niezbędne urządzenia i drobny sprzęt.

Str. 10
Nauka
Dorota Czerwińska
Piżmowa królowa jesieni
Dynia jest warzywem z rodzina dyniowatych (Cucurbitaceae). W naszym kraju uprawia się przed wszystkich dynię olbrzymią (Cucurbita maxima), dynię zwyczajną (Cucurbita pepo) i dynię piżmową (Cucurbita moschata). Do odmian dyni olbrzymiej zalicza się dynię melonową żółtą, dynię melonową siatkowaną oraz Bambino.

Str. 14
Restauracje
Paweł Czerenko
Sezonowość w karcie
Sezonowe produkty i przygotowane z nich potrawy niewątpliwie mogą wzbogacić ofertę lokalu i wyróżnić go spośród innych. Jak jednak wykorzystać ten atut w marketingu restauracji? Jak zorganizować dostawy takich produktów? Jakie potrawy wybrać?

Str. 16
Nauka
Ewa Czarniecka-Skubina
Lecznicze złoto
Miody – rodzaje, właściwości, zastosowanie kulinarne
Miód jest surowcem naturalnym wytwarzanym przez pszczoły Apis mellifica z zebranego przez nie nektaru kwiatowego lub spadzi. Świeżo odwirowany z plastra miód ma konsystencję płynną – jest to tzw. patoka. Podczas przechowywania ulega on naturalnej krystalizacji i przechodzi w postać stałą (krupiec).


Str. 26
Korespondencja z Włoch
A. W.
Mikrus i Marmolada
Smaki Italii
Oprószone śniegiem albo kontrastujące szarością z zielenią dolin, są tak samo mocarne, malownicze, magiczne... Wobec ich potęgi turysta jest mikrusem, nie większym od mrówki.

Str. 30
Zaprosili nas
Urok podkarpackiej winorośli
Relacja z XIV Międzynarodowych Dni Wina w Jaśle
Wielkie zainteresowanie XIV Międzynarodowymi Dniami Wina w Jaśle oraz zadowolone miny uczestników imprezy są najlepszym dowodem, że ostatni weekend sierpnia, na Jasielskim Rynku można zaliczyć do udanych.

Str. 31
Cocktail bar
winny maniak
Ośmiu wspaniałych
Cru’ 2019 u Mielżyńskiego
Na tegorocznej jesiennej prezentacji win u Mielżyńskiego (nazwanej tym razem Cru) zameldowało się ośmiu znakomitych europejskich winiarzy z ponad 30 winami na różnych poziomach cenowych. Zestaw był reprezentatywny dla całej oferty firmy Mielżyński, która liczy już sobie 700 win i nadal się rozwija.

Dostęp on-line do wybranych artykułów możliwy jest na stronie portalu naszego Wydawcy

pg 560

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

 Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
Więcej informacji na temat plików cookies dostępnych jest pod adresemhttp://pl.wikipedia.org/wiki/Ciasteczko lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.