Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Koniec plastikowych sztućców

Koniec plastikowych sztućców

Od 2021 roku w Unii Europejskiej wchodzi w życie zakaz wprowadzenia na rynek m.in. plastikowych sztućców i słomek, a także styropianowych tacek. Jeśli nadal dostaniemy je np. w restauracji, to dlatego, że czas na opróżnienie magazynów jest do 3 lipca 2021 roku.

Listę produktów, które znikają z rynku, przypomina WWF. Są to: jednorazowe sztućce, talerzyki i słomki, a także styropianowe kubki i opakowania na żywność.

Produkty te są na tyle problematyczne, że nawet ich selektywna zbiórka nie pomaga w ograniczeniu ich ilości. Wiele z nich w ogóle nie trafia na składowiska, zanieczyszczają ekosystem i są prawdziwym zabójcą oceanicznej fauny. Według Komisji Europejskiej ponad 80 proc. odpadów w morzach stanowią tworzywa sztuczne. Produkty objęte nowymi przepisami stanowią 70 proc. wszystkich odpadów morskich – czytamy w informacji WWF.

W kolejnych latach zaś czekają nas kolejne ograniczenia. Od 2025 r. nakrętki i wieczka plastikowe będą musiały być na stałe przytwierdzone do butelek i pojemników, inaczej nie będzie można wprowadzić ich do sprzedaży. Od tego samego roku butelki plastikowe będą musiały być wykonane w co najmniej 25 proc. z materiału pochodzącego z recyklingu (od 2030 r. – w 30 proc.). Unia sukcesywnie zwiększa też wymagany od krajów członkowskich poziom recyklingu plastiku.

Od 1 stycznia 2021 roku wszedł w życie tzw. plastic tax. Oznacza to, że od każdego kilograma tworzywa, którego nie poddano przetworzeniu, państwo członkowskie będzie musiało zapłacić 80 eurocentów podatku.

Resort klimatu nadal pracuje nad rozwiązaniami, które mają zwiększyć ilość plastikowych odpadów trafiających do recyklingu. Chodzi o upowszechnienie systemu kaucyjnego oraz o wprowadzenie rozszerzonej odpowiedzialności producentów. Oznacza to, że producenci powinni partycypować w kosztach utylizacji opakowań, które wprowadzają na rynek.

Fot. pixabay, Marjon Besteman

Aktualności

Kilka słów o Przeglądzie Gastronomicznym

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ratuszowa 11 pok.  740
03-450 Warszawa
Tel.: (22) 849 09 78
pg@przeglad-gastronomiczny.pl

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron