Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Przegląd Gastronomiczny
7-8/2020

Przegląd Gastronomiczny 07-08.2020

Nowy numer 7-8/2020, a w nim m. in.:

Drodzy Czytelnicy!

Epidemia trochę nam spowszedniała, mimo że cały czas zbiera śmiertelne żniwo. Żyjemy teraz w tzw. „nowej normalności”, w której część z nas już się odnalazła, a część jeszcze nie.

Od końca maja restauracje już funkcjonują, ale nie jest to pełny powrót do tego co było przedtem, zarówno pod względem obrotów, jak i frekwencji gości. Nie było „szturmu” głodnych i spragnionych klientów w pierwszych tygodniach odmrożenia branży. Efekty pandemii koronawirusa widać gołym okiem – w niektórych lokalach puste stoliki to częsty widok. Część restauracji w ogóle się nie otworzyła lub zawiesiła działalność na czas nieokreślony. Choć trzeba przyznać, że są również miejsca, w których życie gastronomiczne tętni jak przedtem.

Koniec maja i czerwiec upłynęły restauratorom na wdrażaniu nowych reżimów sanitarnych i przystosowaniu się do nowych warunków prowadzenia biznesu. Zmieniły się bowiem zachowania gości – przyzwyczaili się do dowozów i możliwości zamawiania jedzenia przez internet. Nadal jednak z obawy przed wirusem część gości nie odwiedza restauracji, a jeśli już się zdecydują, to o wiele chętniej korzystają z miejsc, które mają ogródki gastronomiczne. Dobrze, że w wielu miastach lokalne władze poszły właścicielom na rękę i obniżyły opłaty za zajęcie pasa ruchu drogowego. Niektórzy goście nie przychodzą również z braku dochodów. Nie dziwi więc, że w wielu lokalach bardzo zmieniła się karta menu, co poskutkowało również zmianą profilu całej restauracji.

O wszystkich opisanych powyżej problemach możecie Państwo przeczytać w bieżącym wydaniu „PG”. Na szczególną uwagę w numerze zasługuje kampania społeczna Związku Przedsiębiorców i Pracodawców „Ratujmy polskie restauracje!”. Autorzy apelują do rządu o wprowadzenie jednolitej, 8% stawki VAT na wszystkie usługi gastronomiczne. Aktualną kondycję branży przedstawia również artykuł „Nowa normalność HoReCa”, który jest podsumowaniem raportu zrealizowanego przez firmę POSbistro. Polecamy tę ciekawą lekturę. W tych trudnych czasach cieszy informacja o przyznaniu po raz pierwszy w historii gwiazdki Michelin dla restauracji z Krakowa, Bottiglieria 1881 („Trzecia gwiazdka Michelin”) oraz zdobycie prestiżowego tytułu Grand Prix de l’Art de la Cuisine przez Wojciecha Modesta Amaro („Grand Prix dla W. M. Amaro”).

 W tym numerze „PG” nie zabraknie artykułów naukowych: Dorota Czerwińska prezentuje rodzaje opakowań ekologicznych dla gastronomii oraz kończy przegląd bezalkoholowych napojów na lato w artykule pt. „Napoje na lato”. Również Wiesława Grzesińska kontynuuje temat z poprzedniego numeru, dotyczący higienicznej jakości wyposażenia technologicznego („ Higiena produkcji”). Aby być na bieżąco z najnowszymi przepisami prawnymi, zachęcamy do przeczytania  artykułu „Epidemia a branża HoReCa”, autorstwa Adriany Lotolc z kancelarii OWIW LEGAL.

13 czerwca otwarto granice dla państw Uni Europejskiej i zniesiono kwarantannę. Większość Polaków spędzi te wakacje w kraju, więc można liczyć na to, że  przysporzy to dochodów rodzimej branży gastronomicznej. Oczywiście nadal wszystkich dręczy pytanie: czy będzie druga fala wirusa? Jeśli tak będzie (odpukać!), to patrząc na kreatywność i szybką adaptację przedstawicieli naszej branży gastronomicznej do rynku dowozów, którą wykazali się już na początku epidemii, można być dobrej myśli.

Życzymy przyjemnej lektury!

Redakcja

W numerze m.in.:

3

Gastronomia

Ratujmy polskie restauracje!

ZPP apeluje do rządu o wprowadzenie jednolitej, 8% stawki VAT dla gastronomii

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców rozpoczął akcję społeczną, której celem jest ukazanie rządowi najważniejszych problemów krajowej gastronomii. W opublikowanym w czerwcu raporcie „Ratujmy polskie restauracje” ZPP dokładnie analizuje bieżącą sytuację, w której znalazła się cała branża i domaga się wprowadzenia jednolitego 8% podatku VAT na wszystkie usługi gastronomiczne. 

4

Prawo

Adriana Lotolc

Epidemia a branża HoReCa

Panująca epidemia koronawirusa spowodowała opracowanie przez ustawodawcę szeregu regulacji, które miały w szczególności pomóc przedsiębiorcom z branż, które najbardziej ucierpiały w wyniku wprowadzonych jednocześnie ograniczeń (w tym dla branży HoReCa), a także chronić miejsca pracy (zapewnić, by jak najmniej pracowników zostało zwolnionych).

8

Targi

POLAGRA w nowym stylu

Targi POLAGRA to wydarzenie o najdłuższej tradycji, dedykowane branży spożywczej i sektorowi HoReCa. Wyróżnia je różnorodność, skala oraz biznesowa jakość jej uczestników, dzięki czemu wydarzenie to stanowi platformę do rozwoju relacji biznesowych, również o charakterze międzynarodowym.

10

Nauka

Dorota Czerwińska

Ekologiczne opakowania w gastronomii

Opakowania są powszechnie wykorzystywane do pakowania produktów spożywczych, a także gotowych potraw i napojów. Utylizacja opakowań, szczególnie wykonanych z syntetycznych tworzyw stanowi problem techniczny i ekonomiczny. Spalanie takich opakowań prowadzi do zanieczyszczenia środowiska [6].

23

Restauracje

Powiew greckiego lata

Nowa restauracja w Browarach Warszawskich

W Browarach Warszawskich można już posmakować jednej z najlepszych i najzdrowszych kuchni świata. W Biurach przy Bramie rozpoczął działalność Mykonos – pierwsza restauracja w tworzącej się tu Dzielnicy Spotkań i Smaków.  

27

Z branży

Anna Wilczyńska

Rozruszać rynek po pandemii

Wywiad z Agnieszką Małkiewicz, właścicielką agencji FOR Solutions i partnerem zarządzającym MojStolik.pl

30

Żywienie a zdrowie

Żywienie a odporność

Beata Bondyra-Wiśniewska, Izabela Przybysz

Odpowiedni sposób żywienia jest jednym z głównych czynników wpływających na odporność naszego organizmu. Świadome komponowanie codziennej diety pomoże wzmocnić system immunologiczny, zmniejszając podatność na choroby i infekcje.

39

Cocktail bar

winny maniak

Monastrell z Jumilli

Dobre i tanie wina  

Typowy polski winopijca preferuje tęgie wina czerwone o upajającym, silnym bukiecie, potężne w ustach, soczyste i ekstraktywne, ale bez zbyt ostrych tanin. Warunki te spełniają np. Primitivo i Negroamaro z Apulii, ale co podać tym, którzy chcą czegoś innego? Tym czymś innym może być np. Monastrell z Jumilli.

Dostęp on-line do wybranych artykułów możliwy jest na stronie portalu naszego Wydawcy

Aktualności

Przegląd Gastronomiczny 3/2021

Przegląd Gastronomiczny
3/2021

Nowy numer „PG” 3/2021 Dostęp on-line do wybranych artykułów możliwy jest na stronie portalu naszego Wydawcy. W numerze m.in.: 3 KONKURSYThe Best Chef Awards 2021 4

Zamów na święta

Akcja „Zamów na Święta”

Chcesz wypromować swoją ofertę cateringu wielkanocnego dla klientów? Już dziś zapisz się do bezpłatnej bazy firm i dotrzyj do jeszcze szerszego grona odbiorców. Ruszyła wielkanocna 

Kilka słów o Przeglądzie Gastronomicznym

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ratuszowa 11 pok. 117
03-450 Warszawa
Tel.: (22) 849 19 24
Tel.: (22) 849 09 78
pg@przeglad-gastronomiczny.pl

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron