Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

11 lipca przypada Dzień Kebaba

Czy ten popularny fast food to już nasze drugie danie narodowe? Wszystko wskazuje na to, że tak. Według TNS OBOP kebab to najczęściej wybierany przez Polaków obiad „na mieście”. Polacy pokochali go za jego dostępność, przystępną cenę, duże porcje i wybór dodatków. Jeśli chodzi o nawyki klientów – zdecydowanie królują weekendowe wieczory.

Według danych Glovo, w ciągu ostatniego roku Polacy zamawiali kebab częściej niż jakakolwiek inna nacja. Łącznie aż 875 000 klientów złożyło zamówienie – razem mogliby wypełnić Stadion Narodowy aż 12 razy. Jeśli chodzi o rekordy – Polska nie zawiodła. 23 lutego o 17:33 padł wynik, który trudno przebić: 37 kebabów dostarczonych w ciągu jednej minuty. Wśród miejscowości prym wiodą aglomeracje. Najwięcej zamówień przypada na Warszawę, Łódź i Trójmiasto. Stolica odpowiada aż za 15 proc. zamówień złożonych na terenie naszego kraju.

Połowę zamówień na kebab składamy w weekend

Weekend bez kebaba? Dla wielu to nie do pomyślenia. Według danych Glovo aż 47 proc. zamówień przypada właśnie na piątek, sobotę i niedzielę. Wieczory i noce to prawdziwe godziny szczytu. Aż 37 proc. zamówień składamy między 18:00 a 21:00, a liczba dostaw tuż przed północą wzrosła o jedną trzecią w porównaniu z ubiegłym rokiem. Kebab stał się niemal obowiązkowym punktem nocnych wypadów. Z drugiej strony o tyle samo (31 proc.) wzrosły zamówienia złożone o 9 rano.

Kebabowe trendy: porcje XL,  lahakum, durum i opcja wege

Polacy mają swoje ulubione formy kebaba – a dane wyraźnie pokazują, że w modzie są duże porcje i różnorodne warianty podania. Aż jeden na cztery zamówione kebaby to powiększone porcje, czyli wersje oznaczone jako Grande, XXL czy King.

Szczególnym zainteresowaniem cieszy się także opcje wege, w tym kebab z dodatkiem sera halloumi, którego sprzedaż wzrosła aż o 60 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Z kolei kebab w wersji „na talerzu” – czyli serwowany klasycznie, bez pieczywa, z mięsem i dodatkami – zanotował wzrost o 24 proc.

Wśród rosnących trendów warto wymienić lahmacun – cienki, chrupiący placek przypominający turecką pizzę, tradycyjnie wypiekany z cienką warstwą mielonego mięsa i warzyw. W połączeniu z farszem kebabowym tworzy lekką, zawijaną formę dania. Popularność tej wersji wzrosła w Polsce o 33 proc. rok do roku.

Na uwagę zasługuje też durum – czyli kebab zawijany w cienką pszenną tortillę. To wygodna i poręczna alternatywa dla kebaba w bułce, idealna „na wynos” – wzrost zamówień w tej kategorii wyniósł 22 proc.

Kebab pod lupą dietetyka

Pomimo swojej popularności, kebab często postrzegany jest jako danie mało odżywcze lub niekorzystnie wpływające na nasze zdrowie. Jak jednak podkreśla dietetyk, dużo zależy od doboru składników. Obecnie coraz więcej lokali stawia na produkty i dodatki dobrej jakości.

Aktualnie znajdziemy miejsca, gdzie możemy spotkać się z bufetem świeżych, surowych, często na bieżąco krojonych warzyw. Widzimy także tendencję do grillowania np. cukinii, bakłażana czy papryki. Co więcej, grill opiera się na wyborze dobrej jakości tłuszczu jak oliwa z oliwek lub olej rzepakowy. Butelkowe, przetworzone sosy zostają zastąpione dressingami na bazie jogurtu naturalnego lub greckiego. Nie zapomnijmy o mięsie, baranina, wołowina lub drób bez zbędnych dodatków pozwalają na stworzenie zbilansowanego, odżywczego posiłku – wyjaśnia mgr Anna Janiszewska-Janowicz, dietetyk.

Aktualności

40-lecie marki Dilmah

23 października w Warszawie pod hasłem „Dilmah – The Future of Tea” uroczyście celebrowano 40-lecie marki z udziałem CEO Dilhana C. Fernando oraz jego syna

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron