Trwa kampania „Olej rzepakowy skarbem Europy”, której organizatorem jest Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju oraz Francuskie Stowarzyszenie Producentów Olejów Roślinnych Terres Univia. Ten edukacyjno-promocyjny projekt jest zaplanowany na trzy lata (2020-2022) i uzyskał współfinansowanie od Unii Europejskiej.
Kampania „Olej rzepakowy skarbem Europy” ma wymiar międzynarodowy. Dotyczy dwóch największych rynków upraw rzepaku i produkcji oleju rzepakowego w Europie, którymi są Francja i Polska obok Niemiec. Oba kraje mają wieloletnie doświadczenia w zakresie produkcji, przetwórstwa, a także badań i rozwoju sektora roślin oleistych.
Program „Olej rzepakowy skarbem Europy” wspiera dalszą współpracę w tym zakresie i daje możliwość jej zacieśnienia w ramach Wspólnoty Europejskiej. Europejskie pochodzenie oleju jest zapewnieniem jego naturalności i identyfikowalności. Know how producentów oleju rzepakowego jest gwarancją jego wysokiej jakości. Celem kampanii jest również zwiększenie świadomości konsumentów na temat walorów odżywczych, doskonałego składu i kulinarnych zalet oleju rzepakowego.
Kampania ma charakter programu edukacyjno-promocyjnego i jest skierowana przede wszystkim do konsumentów: kobiet odpowiedzialnych za zakupy spożywcze w gospodarstwach domowych oraz mam z dziećmi do 12. roku życia. Istotnymi grupami docelowymi są również dietetycy, lekarze, technolodzy żywności, eksperci żywienia, eksperci kulinarni i dziennikarze.
Badania postrzegania oleju rzepakowego na tle innych olejów roślinnych przeprowadzone na reprezentatywnej próbie polskich konsumentów pokazują, że olej rzepakowy jest niedoceniany, a wiedza na temat jego walorów odżywczych, doskonałego składu i kulinarnych zalet bardzo powierzchowna i niepełna.
Olej rzepakowy to bogate źródło kwasów tłuszczowych nienasyconych: omega-6 i omega-3. Stanowią one blisko 30% składu oleju. Dodatkowym plusem jest stosunek obu kwasów do siebie, który wynosi 2:1 i jest idealny z punktu widzenia żywieniowego. Olej rzepakowy zawiera najmniej spośród wszystkich olejów roślinnych niekorzystnych z punktu widzenia żywieniowego nasyconych kwasów tłuszczowych. Kolejnymi ważnymi czynnikami wpływającymi na atrakcyjność oleju rzepakowego są obecne w nim witaminy: E i K oraz prowitamina A. W naszej diecie deficytowe są kwasy omega‑3, a olej rzepakowy wyróżnia się największą zawartością tych kwasów spośród popularnych tłuszczów roślinnych.
– Olej rzepakowy zawdzięcza swoją popularność i uznanie na polskich stołach nie tylko ze względu na swoją uniwersalność, ale również niepowtarzalne wartości odżywcze. Doskonale nadaje się do smażenia, jak również jako dodatek do sosów i sałatek – mówi Aneta Łańcuchowska, dietetyk i Ambasador kampanii. – W jego składzie znajdziemy natomiast nie tylko cenne, nienasycone kwasy tłuszczowe, w tym w idealnej proporcji kwasy omega‑6 do omega‑3, ale także witaminy i przeciwutleniacze. Olej rzepakowy jest źródłem witaminy K, która przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi i pomaga w utrzymaniu zdrowych kości. Ponadto jest bogatym źródłem witaminy E niezastąpionej w ochronie naszego DNA oraz antyoksydantów wymiatających z naszego organizmu nadmiar wolnych rodników. Wzbogacając dania o olej rzepakowy, dbasz o zdrowie swoje i swoich najbliższych.
Organizatorzy kampanii:
Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju jest organizacją branży przetwórstwa nasion oleistych o zasięgu ogólnopolskim i skupia przedstawicieli wszystkich wiodących firm przemysłu tłuszczowego. Misją Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju jest działanie na rzecz tworzenia warunków dla wzrostu konkurencyjności polskiego sektora olejowego. Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju (PSPO) zostało utworzone w 2007 roku. Firmy olejarskie zrzeszone w Stowarzyszeniu w 2019 r. przerobiły około 2,96 mln ton nasion rzepaku, co stanowi ok. 90% krajowego przerobu. Jednym z celów PSPO jest popularyzowanie wiedzy o wartościach odżywczych i zdrowotnych oleju rzepakowego.
Francuskie Stowarzyszenie Producentów Olejów Roślinnych Terres Univia podejmuje działania, skupiając głównych producentów w zakresie olejów roślinnych i białek, aby budować wydajne i odpowiedzialne rolnictwo z myślą o przyszłości. Misją Terres Univia jest uczestniczenie w organizacji i rozwoju rynku roślin oleistych oraz wspieranie, w ramach strategii zrównoważonego rozwoju, innowacji w produkcji, marketingu, przetwarzaniu i stosowaniu produktów poprzez promowanie badań, eksperymentów i badań stosowanych w zakresie produkcji i korzystanie z produktów, w tym dokonywanie inwestycji niezbędnych do realizacji tych programów.
Więcej informacji na temat oleju rzepakowego oraz kampanii „Olej rzepakowy skarbem Europy” można znaleźć na stronie: