26 marca odbyła się pierwsza tegoroczna konferencja z cyklu „Idee i technologie” organizowana przez Grupę Sztuka Architektury. Poświęcona była tematyce „HoReCa w architekturze”, czyli projektowaniu obiektów typu Hospitality. Do udziału w konferencji zaproszono wybitnych specjalistów, którzy podzielili się z licznie zebranymi uczestnikami swoim wieloletnim doświadczeniem w zakresie realizacji obiektów hotelarskich oraz gastronomicznych.
Spotkanie rozpoczęła prezentacja Macieja Jaworskiego z firmy Hewi, która była partnerem konferencji. Prelekcja dotyczyła wykorzystania produktów firmy do projektowania obiektów bez barier, dostosowanych do potrzeb osób o ograniczeniach ruchowych i mentalnych.
Następnie Piotr Grajewski (Grajewski Consulting), doświadczony doradca działającego w branży HoReCa, mówił o praktycznych aspektach budowania dochodowego konceptu restauracyjnego i hotelarskiego, który łączy dopasowanie do grup docelowych z efektywnie zaplanowanym guest experience. Prezentacja, połączona z licznymi odniesieniami do praktyki, spotkała się z uznaniem i zainspirowała słuchaczy do pytań i wymiany opinii w części wystawienniczej konferencji.
Anna Milczarek (Aform) z kolei skupiła się na roli percepcji zmysłowej w projektowaniu wnętrz i jej wpływie na doświadczenie użytkownika, szczególnie w branży HoReCa. Omówiła błędy i wyzwania w projektowaniu współczesnych przestrzeni oraz nowe oczekiwania ich użytkowników, które powodują potrzebę stosowania podejścia multisensorycznego. Prezentacja oparta była zarówno na praktyce, jak i na materiałach związanych z pracą akademicką prelegentki.
Marcin Przybyło z firmy Komat przybliżył słuchaczom ofertę firmy w zakresie mebli i urządzeń ze stali oraz innych materiałów, przeznaczonych dla sektora HoReCa. Zaprezentował także samą firmę Komat eksportującą wyroby do kilkudziesięciu krajów świata.
Kolejną prezentację przedstawiła dr Barbara Koziorowska-Abramczyk, znana w branży HoReCa projektantka technologii ciągów gastronomicznych. Jej bogate doświadczenie oraz imponująca lista realizacji przygotowanych przez jej firmę Gastro Projekt sprawiły, że prezentacja zawierała wiele szczegółowych informacji, interesujących z praktycznego punktu widzenia.

Następnie Eryk Jóźwiak, reprezentujący partnera konferencji, firmę Winterhalter, mówił na temat profesjonalnych ciągów zmywających dla obiektów typu HoReCa. Pozwalają one nie tylko na skrócenie czasu zmywania, ale także częściową automatyzację tego procesu dzięki wyspecjalizowanej ofercie zmywarek gastronomicznych marki Winterhalter.
Piotr Koziorowski, dyrektor hotelu Golden Tulip Warsaw Airport, rozwinął temat znaczenia sal wielofunkcyjnych w hotelach. Wskazał na wiele praktycznych wymagań, jakie muszą one spełniać pod względem przestrzennym i funkcjonalnym, żeby spełnić komercyjną funkcję dywersyfikacji źródeł przychodów hotelu.
Druga prezentacja dr Barbary Koziorowskiej–Abramczyk dotyczyła przestrzennej i technicznej organizacji restauracji pracowniczych w budynkach biurowych. Dzięki doświadczeniu akademickiemu prelegentki również ta prezentacja była pełna ciekawych uwag oraz praktycznych informacji.
Michał Fabiszewski – szefa kuchni firmy Sodexo, prowadzącej 47 restauracji pracowniczych w całej Polsce – pokazał praktyczne aspekty i uwarunkowania pracy personelu restauracji pracowniczych z punktu widzenia osób wykorzystujących ciągi technologiczne do przygotowania posiłków. Wystąpienie to miało nawet cechy mowy motywacyjnej, wzywającej projektantów do większej dbałości o warunki pracy personelu w restauracjach pracowniczych różnego typu oraz optymalizacji przestrzeni dla klientów takich restauracji, szczególnie ulokowanych w obiektach produkcyjnych.
Konferencję zakończyła prelekcja Anety Muller (SPA Consulting), zawierająca wiele szczegółowych porad i wskazówek dla projektantów, którzy chcą poprawnie zorganizować przestrzeń SPA hotelowego zarówno pod względem wygody klientów, optymalizacji pracy personelu, jak i maksymalizacji zysków właścicieli tych kosztownych w realizacji oraz eksploatacji przestrzeni.
Cała konferencja przepełniona była praktycznymi wskazówkami dla projektantów oraz niezwykle cenną wiedzą praktyków rynkowych, którzy dzielili się uczestnikami wieloletnim doświadczeniem. Wybrane wystąpienia prezentowane na konferencji dostępne będą także w wersji online przewidzianej na połowę kwietnia 2025 roku.