Nowy numer „PG” 3/2024
Dostęp on-line do wybranych artykułów możliwy jest na stronie portalu naszego Wydawcy
3 AKTUALNOŚCI
Pomorskie dołącza do Przewodnika Michelin!
4 PRAWO
Adriana Lotolc
Co nowego w prawie?
7 AKTUALNOŚCI
The Best Chef – zmiany w systemie głosowania
(R)ewolucja w wyborze najlepszych szefów kuchni
9 ARTYKUŁ PROMOCYJNY
Rola zmywarek w nowoczesnych kuchniach
Zalety planowania technologicznego w zakładzie gastronomicznym
10 WYWIADY
Anna Wilczyńska
Na sukces restauracji pracuje cała załoga
Rozmowa z szefem kuchni Marcinem Budynkiem
16 KONFERENCJE
Restauracyjne Perpetuum Mobile
Podsumowanie konferencji MADE FOR Restaurant, edycja New Rules, Warszawa, 23.04.24
20 NAUKA
Ewa Czarniecka-Skubina
Trudny klient w gastronomii
32 HOTELE
Arletta Kowalik
Pakiet jako nowoczesny produkt hotelarski
39 COCKTAIL BAR
Polski Klaster Enoturystyczny
Drodzy Czytelnicy!
Wakacje zbliżają się wielkimi krokami, a wraz z nimi bardzo intensywny czas dla branży HoReCa. Restauracje, bary i sezonowe punkty gastronomiczne szukają dodatkowych pracowników, ale nie jest to łatwe zadanie. Z badania Grupy Progres wynika, że co drugi pracodawca (49%) doświadcza sytuacji, w której chętni do udziału w procesie rekrutacji albo rezygnują z rozmowy kwalifikacyjnej albo po otrzymaniu propozycji zatrudnienia odmawiają jej przyjęcia. Kto jest mile widziany jako pracownik sezonowy?
Więcej na ten temat można przeczytać na s. 24 („Rekrutacja na lato”).
Jako obowiązkową lekturę polecamy w tym numerze podsumowanie konferencji MADE FOR Restaurant, edycja New Rules –Perpetuum Mobile, która odbyła się 23.04 w hotelu Novotel w Warszawie. Podczas tego wydarzenia poznaliśmy Top 50 Restauratorów Innowatorów, ale również usłyszeliśmy odpowiedzi na najważniejsze pytania obecnie nurtujące branżę. Merytoryczne dyskusje ekspertów zaowocowały wypracowaniem nowych reguł, które z pewnością są cenną wskazówką do prowadzenia gastrobiznesu i które przedstawiamy w relacji na s. 16-18. „Przegląd Gastronomiczny” był patronem medialnym tego wyjątkowego wydarzenia.
W tym numerze warto również zwrócić uwagę na artykuł naukowy Ewy Czarnieckiej-Skubiny „Trudny klient w gastronomii”. Do obsługi takiego klienta trzeba mieć zdolności interpersonalne, odporność na stres, a także wykazać się umiejętnością szybkiego podejmowania decyzji. Za wszelką cenę nie można dać się ponieść emocjom. Autorka daje w artykule wiele cennych rad i wskazówek, jak poradzić sobie z agresywnym, niecierpliwym czy też narzekającym klientem, bo jak się okazuje, „trudny klient” to pojęcie subiektywne. Dowiemy się też, w czym tkwi sekret dobrej obsługi konsumenta. Zapraszamy do lektury tego ciekawego artykułu na s. 20-23.
W tym wydaniu zachęcamy również do zapoznania się z wywiadem z szefem kuchni Marcinem Budynkiem, który opowiedział nam o swojej drodze zawodowej oraz o tym, co jego zdaniem jest najważniejsze w codziennym funkcjonowaniu restauracji. Zapytaliśmy Marcina również o to jaka jest jego recepta na sukces w tych trudnych dla gastronomii czasach oraz o rady dla młodych adeptów sztuki kulinarnej. Wywiad znajdziemy na s. 10-13.
W sierpniu br. wchodzą przepisy zmieniające zasady znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych. Rozporządzenie wprowadza obowiązek podawania informacji o zawartości alkoholu w podawanych napojach. To nowy obowiązek do spełnienia dla przedsiębiorców z branży gastronomicznej. Te oraz inne najnowsze regulacje prawne istotne dla branży przybliża w artykule „Co nowego w prawie?” Adriana Lotolc, adwokat specjalizująca się w obsłudze branży HoReCa.
Nie mogło zabraknąć w „PG” tematów związanych z hotelarstwem. W artykule „Pakiet jako nowoczesny produkt hotelarski” Arletta Kowalik, specjalista od zarządzania i marketingu w hotelarstwie, korzystając z własnych badań, podała przykłady różnych pakietów, które mają służyć zwiększeniu sprzedaży.
To ostatni numer „PG”, który przygotowuję jako redaktor naczelna. Serdecznie dziękuję za współpracę wszystkim Autorom, Kontrahentom, Współpracownikom – z Wydawnictwa, studia DTP i Zakładu Kolportażu oraz oczywiście Czytelnikom. Ostatnie 6 lat w redakcji „Przeglądu” to lata pełne wyzwań i mierzenia się z czasem, ale przyniosły bogate doświadczenia i serdeczne relacje. Bardzo wszystkim dziękuję za cenne rady i pomysły, którymi się ze mną dzielili. Jestem wdzięczna za spotkanie Was na swojej Drodze, ale nadszedł czas na zmiany.
Życzę Państwu wszystkiego dobrego i tradycyjnie – miłej lektury tego numeru „PG”!
Anna Wilczyńska,
Red. Naczelna