Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Zakupy w dobie pandemii

W trakcie pandemii co czwarty Polak zamawia online jedzenie z dostawą do domu – to wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Bank.

Pandemia koronawirusa zmusiła wiele biznesów do zmiany sposobu działania. Jedną z branż najbardziej dotkniętych z powodu obostrzeń jest gastronomia. Restauracje, fast-foody, stołówki i kawiarnie co najmniej do końca stycznia pozostaną zamknięte dla gości i będą mogły wydawać jedynie dania na wynos. Światełkiem w tunelu może być fakt, że jak wynika z badania Santander Consumer Banku, od początku pandemii co czwarta osoba zaczęła zamawiać jedzenie online z dostawą do domu (27 proc.).

Z takiego rozwiązania od marca ubiegłego roku korzysta już więcej niż połowa osób w wieku 18-29 lat (61 proc.) oraz co trzeci Polak po 30-stce (39 proc.).Według danych z badania, dostawy jedzenia na wynos najczęściej opłacamy w sposób tradycyjny – gotówką przy odbiorze (55 proc.). Na drugim miejscu znalazła się karta (32 proc.). Co siódmy z nas płaci BLIKIEM (14 proc.), który stał się popularną opcją w grupie 50-latków.

Koronawirus przysporzył wiele trosk właścicielom lokali gastronomicznych. Zaczynając od zmniejszonej ilości klientów, unikających ich z obawy przed zarażeniem, po powracający wymóg zamknięcia restauracji, stołówek, fast-foodów czy kawiarni, i prowadzenia działalności w formie zamówień na wynos. Jak dowodzi najnowsze badanie Santander Consumer Banku, przeprowadzone na potrzeby raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii”, nadzieją na utrzymanie dla właścicieli lokali gastronomicznych jest fakt, że zainteresowanie zamawianiem jedzenia na wynos od początku pandemii utrzymuje się na wysokim poziomie.

Zakupy w dobie pandemii

Jak wynika z danych zebranych przez bank, z takiej opcji korzysta już co czwarty Polak (27 proc.) w tym najwięcej osób w wieku 18-29 lat (61 proc.) i 30-39 lat (39 proc.). Zainteresowanie to jednak spada wraz z wiekiem badanych np. wśród czterdziestolatków wynosi już jedynie 17 proc. To zjawisko może wiązać się z tym, że starsze pokolenia są bardziej przyzwyczajone do przygotowywania posiłków samodzielnie i nawet przed pandemią nie korzystały z opcji obiadu „na mieście” tak często jak młodzi dorośli.

Zamówienia jedzenia na wynos przez internet w trakcie pandemii stały się również popularnym wyborem dla mieszkańców metropolii powyżej 500 tys. mieszkańców takich jak Warszawa, Łódź czy Poznań (44 proc.) i osób z wyższym wykształceniem najczęściej przebywających na tzw. home-office (42 proc.). Co ciekawe, mimo że najchętniej na wynos zamawiają zarabiający najlepiej, z tej opcji korzysta już co szósta osoba, której dochody nie przekraczają 2 tys. zł miesięcznie (17 proc.).

Jak wskazuje badanie Santander Consumer Banku, wiele osób zamawia jedzenie z dostawą na wynos w trakcie pandemii. Może być to związane z chęcią wsparcia lokalnych biznesów i ulubionych miejsc, ale również z przerzuceniem dotychczasowych zwyczajów biurowych na model home-office – mówi Marta Michałków, Starszy Menadżer Ds. Marketingu i Rozwoju Produktów Kartowych z Santander Consumer Banku z Santander Consumer Banku. – Polacy coraz chętniej korzystają z kanału online do robienia zakupów i organizowania spraw, które kiedyś załatwiali osobiście lub przez telefon, jak pokazuje nam pandemia – zamówienia jedzenia nie są wyjątkiem od tej reguły – dodaje.

Mimo że polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej zdigitalizowane, w przypadku płatności za jedzenie na wynos najczęściej wybieramy opcję gotówki przy odbiorze (55 proc.). Może to wynikać jednak z wygody i niechęci do tracenia czasu na wykonywanie kolejnych operacji w sieci, zwłaszcza że jest to metoda chętnie wybierana przez osoby w wieku 18-29 lat (63 proc.), które na ogół najlepiej radzą sobie z nowymi technologiami. Z kolei ponad połowa trzydziestolatków i czterdziestolatków preferuje płatność kartą przy odbiorze zamówienia (kolejno 59 i 51 proc.). Z płatności plastikiem w aplikacji do zamawiania jedzenia typu Uber Eats czy Pyszne.pl korzysta co piąty z nas (22 proc.), jest to rozwiązanie popularne zwłaszcza wśród mężczyzn (27 proc. w porównaniu do 18 proc. kobiet) oraz najmłodszych respondentów w wieku 18-29 lat i 30-39 lat (kolejno 25 i 32 proc.). Natomiast z zyskujących coraz większe zainteresowanie płatności BLIKIEM korzysta co siódmy z nas (14 proc.), w tym niemal co czwarty dwudziestolatek (23 proc.) i co dziesiąty pięćdziesięciolatek (10 proc.)

Ogólnopolskie badanie, na potrzeby raportu “Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” przeprowadzone zostało na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut IBRiS pod koniec listopada 2020 r. W badaniu udział wzięła reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n=1000.

Fot. pixabay, Anna Veronika

Aktualności

Międzynarodowy Dzień Pizzy

Od słonecznych wybrzeży Włoch po zaułki japońskich dzielnic, pizza podbija serca smakoszy na całym świecie. To klasyczne danie, które zdobyło międzynarodową sławę, stając się symbolem

Kilka słów o Przeglądzie Gastronomicznym

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ratuszowa 11 pok.  740
03-450 Warszawa
Tel.: (22) 849 09 78
pg@przeglad-gastronomiczny.pl

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron