Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Zielony Tydzień Polskiej Izby Żywności Ekologicznej

Czy sprawdzamy, skąd pochodzi żywność?

Soki, pasty, kasze, makarony, bakalie, mąka, płatki owsiane, masło, śmietana, jogurty, twarogi – to produkty, których używamy prawie codziennie. Często kupujemy je bez zastanowienia i sprawdzenia, skąd pochodzą i jak zostały wyprodukowane. A – jak się mówi – jesteśmy tym, co jemy.

Co więc najlepiej jeść? Produkty, które są sprawdzane na każdym etapie, mają odpowiednie certyfikaty, przy ich wyprodukowaniu nie używa się nawozów sztucznych i powstały w Polsce – czyli produkty ekologiczne.

Sprawdzajmy, skąd pochodzi produkt

W Polsce znajduje się blisko 20 tysięcy gospodarstw ekologicznych i ponad 1000 przetwórni ekologicznych. Pomimo że od 2014 roku obserwujemy regularny spadek liczby gospodarstw ekologicznych oraz ich powierzchni, to nadal mamy szeroki wybór produktów pochodzących z upraw i hodowli ekologicznych. Czy Polacy jednak sprawdzają, co kupują? Jak pokazują badania ARC Rynek i Opinia z 2021, 40% konsumentów z naszego kraju sprawdza, skąd pochodzi produkt, który kupują.

Oprócz tego, że powinniśmy wspierać polskich producentów, musimy zwracać uwagę na to, jak produkt został wyprodukowany. Czy pochodzi z rolnictwa konwencjonalnego czy ekologicznego? To jest ważne nie tylko dla naszej gospodarki, ale też dla naszego zdrowia – przekonuje Krystyna Radkowska, prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej. – Dlatego Polska Izba Żywności Ekologicznej ułatwia odnalezienie zdrowych i ekologicznych produktów, m.in. dzięki akcji Zielony Tydzień.

Jak rozpoznać, czy produkt jest ekologiczny i pochodzi z Polski? Wystarczy, że na opakowaniu produktu znajdziemy znak ekolistka, czyli kształt liścia z białych gwiazdek na zielonym tle. Jednostki certyfikujące z Polski używają zatem numerów o następujących formatach: PL-EKO-numer.

Zielony Tydzień od 4 do 10 kwietnia

Zielony Tydzień to akcja Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE), podczas której przez 7 dni będzie można spróbować nowych smaków, odkryć nowych ekologicznych producentów, nowe sklepy z produktami bio i dowiedzieć się, dlaczego żywność ekologiczna jest lepsza. To również okazja, za niższą cenę zrobić ekozakupy. Przez cały tydzień 4-10 kwietnia każdy chętny będzie mógł skorzystać z szerokiej oferty sklepów-członków PIŻE.

Wpadliśmy na pomysł Zielonego Tygodnia, zastanawiając się, jak świętować Dzień Ziemi, który przypada 22 kwietnia. Jest to dzień, w którym szczególnie zwracamy uwagę na zmiany klimatu, środowisko, jak również na to, co jemy. Aby mieć pewność, że jemy zdrowo, powinniśmy jeść ekologicznie. Stąd pomysł na akcję, w ramach której produkty eko będą w promocyjnych cenach. Chcieliśmy świętować nie tylko jeden dzień, ale cały tydzień – bo nasza planeta na to zasługuje – mówi Krystyna Radkowska.

Produkty dostępne w ramach Zielonego Tygodnia

W ofercie są m.in. soki – np. sok z owoców róży czy sok 100% z jabłek. Superfoods takie jak glony chlorella w proszku, która wyróżnia się bardzo wysoką zawartością błonnika i pełnowartościowego białka roślinnego lub białko konopne – cenny dodatek dla osób będących na diecie wegańskiej czy wegetariańskiej. Oprócz tego mrożone owoce i warzywa – mango, szpinak, dynia, jagoda. które idealnie przydadzą się do przyrządzenia smoothie. Dużo nabiału – śmietany, jogurty, twarogi. Dla mięsożerców krewetki północne i łosoś. Dla miłośników kiszonek zakwas z kiszonych buraków i selera. Nie zabraknie też ekologicznych makaronów, mąk i kasz. Dla miłośników słodkości – dżemy, suszone owoce i bakalie. W tym roku będą również świeże warzywa i owoce, szeroki wybór olejów – poprzez bardziej tradycyjne jak rzepakowy, lniany czy konopny, poprzez mniej znane, jak olej z orzechów włoskich czy z ostropestu, a także ekologiczne wina. Oprócz żywności ekologicznej w promocyjnych cenach będą również kosmetyki. Ale to nie wszystko! Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej www.jemyeko.com/zielony-tydzien/

Zielony Tydzień

4-10 kwietnia 2022

www.jemyeko.com/zielony-tydzien/

„Przegląd Gastronomiczny” jest patronem medialnym akcji.

Aktualności

Podsumowanie konferencji MADE FOR Restaurant

Edycja „New Generation” 21.06.2022, Sopot 21 czerwca w hotelu Radisson Blue odbyła się konferencja hybrydowa MADE FOR Restaurant, edycja New Generation.  Podczas wydarzenia prawdziwi rewolucjoniści

Praktyki zawodowe w czasach pandemii

Projekt Erasmus+ „Śródziemnomorskie doświadczenia zawodowe” w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich Po wszelkich pandemicznych przeciwnościach, szczęśliwie udało się zrealizować trwające miesiąc praktyki zawodowe w ramach projektu Erasmus+

Kilka słów o Przeglądzie Gastronomicznym

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ratuszowa 11 pok.  740
03-450 Warszawa
Tel.: (22) 849 09 78
pg@przeglad-gastronomiczny.pl

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron