Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Dyrektywa plastikowa a gastronomiczny biznes

Dyrektywa plastikowa, która weszła w życie 1 stycznia 2024 roku, ma ogromny wpływ na wiele branż, w tym branżę gastronomiczną. Jednym z kluczowych aspektów dyrektywy jest ograniczenie stosowania jednorazowych plastikowych opakowań. W tym kontekście, zmywarki gastronomiczne odgrywają kolejny raz istotną rolę, pomagając restauracjom sprostać nowym wyzwaniom związanym z ochroną środowiska.

Czym jest dyrektywa plastikowa (SUP)?

Dyrektywa plastikowa (SUP) to rozporządzenie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej 5 czerwca 2019 roku, mające na celu redukcję negatywnego wpływu jednorazowego plastiku na środowisko, szczególnie mórz i oceanów. Wiele krajów Unii Europejskiej zaczęło stosować jej zasady już w 2021 roku. Statystyki pokazują, że jednorazowe tworzywa sztuczne stanowią znaczną część odpadów w branży gastronomicznej i cateringowej. Problem w tym, że tylko 9% plastiku na świecie jest recyklingowane, a 50% produkowanego plastiku to wyroby jednorazowego użytku. Dodatkowo, każdego roku do oceanów trafia około 10 milionów ton odpadów plastikowych. Dyrektywa ta jest częścią większej strategii UE, mającej na celu transformację gospodarki w model obiegu zamkniętego, by maksymalnie ograniczyć ilość wytwarzanych odpadów.

Co w praktyce oznacza dyrektywa plastikowa?

Każdy przedsiębiorca działający w branży gastronomicznej ma obowiązek zaznajomienia się z nowymi regulacjami. Rodzaj używanych opakowań ma kluczowe znaczenie. Istotne zmiany dla sektora gastronomicznego obejmują:

1. Zakaz dystrybucji określonych jednorazowych produktów plastikowych:

W tym sztućców, talerzy, słomek, mieszadełek i pojemników na żywność, a także kubków wykonanych z polistyrenu ekspandowanego. Dla właścicieli lokali gastronomicznych i firm cateringowych oznacza to konieczność znalezienia alternatywnych rozwiązań.

2. Oznakowanie jednorazowych kubków na napoje:

Kubki wykonane z tworzyw sztucznych powinny być wyraźnie oznaczone informacjami o ich wpływie na środowisko i o tym, jak powinny być utylizowane. Obowiązkiem właścicieli lokali gastronomicznych jest upewnienie się, że stosowane przez nich kubki posiadają właściwe oznaczenia.

3. Ograniczenie użycia jednorazowych produktów plastikowych:

Dotyczy to kubków na napoje, pokrywek i wieczek, oraz pojemników na żywność. Od 2024 roku obowiązuje opłata za każde takie opakowanie, którą przedsiębiorcy będą zobowiązani pobierać i przekazywać odpowiednim urzędom. Firmy oferujące dostawę jedzenia powinny również zaproponować klientom alternatywne opakowania.

Najlepsze śmieci

Zgodnie z myślą, że najlepszy śmieć, to taki, którego nie ma, celem nie powinno być po prostu pobieranie dodatkowych opłat, tylko podjęcie działań, które naprawdę ograniczą użycie opakowań jednorazowych. Restauracje, kawiarnie i inne lokale powinny postarać się znaleźć alternatywy dla plastikowych naczyń, sztućców i opakowań. Jednym z rozwiązań jest inwestycja w naczynia ceramiczne i zmywarki gastronomiczne, czy wprowadzenie systemu kaucyjnego. W takim systemie klient kupując produkt na wynos płaci dodatkowo kaucję za wypożyczenie naczynia. Pieniądze może odzyskać zwracając opakowanie. Zarówno w przypadku zastępowania plastikowych opakowań ceramiką, jak i stosowania systemu kaucyjnego, niezbędnym narzędziem jest solidna i niezawodna zmywarka gastronomiczna.

Czy to się opłaca?

Choć inwestycja w zmywarki gastronomiczne może początkowo wydawać się kosztowna, długoterminowo przynosi wiele korzyści. Restauracje, które stosują wielokrotnego użytku naczynia i sztućce, oszczędzają na zakupie jednorazowych plastikowych produktów. Ponadto, zmniejszenie ilości odpadów plastikowych może przekładać się na niższe opłaty za utylizację odpadów. Nie trzeba też od razu kupować profesjonalnej zmywarki. Winterhalter, lider branży, umożliwia długoterminowy wynajem zmywarek gastronomicznych – wynajmijzmywarke.pl. To dobre rozwiązanie dla niedużych gastronomii, dla tych, którzy po raz pierwszy decydują się zainwestować w profesjonalną zmywarkę oraz dla firm na początkowym etapie rozwoju. Umowę podpisuje się na określony czas, ze stałą ratą. Po jej zakończeniu można (ale nie trzeba) wykupić sprzęt po preferencyjnej cenie.

Z miłości do planety

Wykorzystując naczynia ceramiczne i wielorazowe sztućce oraz system ich bezpiecznego mycia, restauracje przyczyniają się do ochrony środowiska naturalnego. Plastikowe opakowania i jednorazowe sztućce są głównymi źródłami zanieczyszczenia plastikowego, które stanowi ogromne zagrożenie dla ekosystemów wodnych i lądowych. Zmywarki gastronomiczne pozwalają na skuteczne mycie i dezynfekcję naczyń, umożliwiając ich wielokrotne użycie, a to przecież  zmniejsza ilość plastikowych odpadów. Dodatkowo, profesjonalne urządzenia mają proekologiczne rozwiązania wpisane w swój mechanizm. W przypadku maszyn Winterhalter są to m.in.  system odzysku ciepła.

W dzisiejszych czasach, klienci coraz częściej kierują swoje wybory kulinarne w stronę miejsc, które dbają o środowisko naturalne. Restauracje stosujące naczynia ceramiczne i promujące praktyki ekologiczne zyskują pozytywną opinię w oczach gości.

Dobry plastik?

Zachłysnęliśmy się plastikiem po latach uświadamiając sobie, że systemy kaucyjne, zwrotne butelki i słoiki, które w dzieciństwie znosiliśmy do punktów skupu w gruncie rzeczy były świetnym, proekologicznym rozwiązaniem. Zafascynowała nas wygoda i rozgrzeszyło poczucie bezpieczeństwa. Jednak w ostatnich 10 latach w chwale powrócił system kubków kaucyjnych. Takie rozwiązanie świetnie sprawdza się w europejskich miastach, takich jak Berlin, Hamburg czy Kraków. Podstawą systemu, w którym zwracamy użyty kubek jest niezawodna higiena, którą zapewniają najlepsze zmywarki gastronomiczne do mycia naczyń z tworzywa sztucznego. Tak, mowa tu o zmywarkach Winterhalter! Panuje powszechne przekonanie, że im wyższa temperatura mycia, tym większe bezpieczeństwo użytkowania naczyń. Tymczasem kluczową rolę odgrywają specjalne kosze do naczyń plastikowych oraz środki myjące, dzięki którym kubki są nie tylko idealnie czyste i bezpieczne, ale również szybko schną. Preparaty dystrybuowane przez markę Winterhalter działają bakterio i wirusobójczo. To oznacza, że myjąc kubki zgodnie z instrukcją w systemie Winterhalter, możemy być absolutnie spokojni o nasze zdrowie. Aż dziw, że system kaucyjny nie obejmuje szklanych opakowań, w tym tradycyjnych słoików, doskonale nadających się do zup, sosów, czy makaronów. Tak, zmywarki Winterhalter to również, a może przede wszystkim mistrz mycia szkła. Może więc już czas przeprosić słoiki?

W świetle dyrektywy plastikowej, która ma na celu zmniejszenie wpływu plastikowych odpadów na środowisko naturalne, biznesy gastronomiczne muszą podjąć działania w kierunku ograniczenia stosowania jednorazowych plastikowych produktów. Inwestycja w profesjonalne zmywarki gastronomiczne, naczynia ceramiczne i/lub wielokrotnego użytku staje się niezbędna. To nie tylko korzystne dla środowiska, ale również portfela. Ostatecznie, dbanie o naszą planetę staje się integralną częścią prowadzenia biznesu gastronomicznego.

Artykuł powstał w ramach współpracy z firmą Winterhalter.

Aktualności

Kucharze Doskonali w Instytucie Kulinarnym Transgourmet!

15 października odbyła się 15. edycja Ogólnowarszawskiego Konkursu Umiejętności Kulinarnych „Kucharz Doskonały”, skierowanego do osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz całościowymi zaburzeniami rozwoju. Tematem tegorocznej rywalizacji była

Druga edycja Trophée Mille Poland za nami!

22 października w Chefs Atelier w Wiskitkach odbyła się druga edycja konkursu kulinarno-cukierniczego Trophée Mille Poland. W konkursie wzięło udział 6 dwuosobowych ekip złożonych z

Kawa – superfood na jesień

Kawa, obok herbaty i wody, należy do najpopularniejszych napojów na świecie[i]. Pijemy jej tak dużo, że gdyby ustawić wzdłuż równika 2 miliardy filiżanek – tyle,

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron