Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Nowy Mistrz Polski Sommelierów

Informacja prasowa

Kamil Wojtasiak – Mistrz Polski Sommelierów 2018

Nowym Mistrzem Polski Sommelierów jest Kamil Wojtasiak z warszawskiej restauracji Butchery & Wine. Młody, zaledwie 28-letni Wojtasiak, pokonał w finale ubiegłorocznego wicemistrza, Macieja Sokołowskiego, który prowadzi własną firmę szkoleniową w Poznaniu oraz Łukasza Głowackiego z poznańskiej restauracji Muga. W XVIII edycji mistrzostw startowało 22 topowych sommelierów pracujących w Polsce i zagranicą, należących do Stowarzyszenia Sommelierów Polskich – organizatora Mistrzostw.

Konkurs certyfikowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Sommelierów (ASI) miał dwa etapy: zamknięte eliminacje z testem z wiedzy o winie, pisemną degustacją i praktyczną częścią indywidualną oraz finał rozgrywany przed publicznością.

Podczas finału zawodnicy mieli najpierw dobrać do każdej z 3 wersji przekąsek Bakalland (solone migdały, orzechy brazylijskie, żurawina) najbardziej adekwatny rodzaj hiszpańskiego wina musującego cava. Z tym zadaniem wszyscy finaliści poradzili sobie doskonale. W drugim zadaniu musieli rozpoznać, jakie czerwone wino znajduje się w każdym z 4 kieliszków, podać jego szczep, kraj pochodzenia i rocznik oraz wskazać cechę genetyczną łączącą trzy z nich oraz odrzucić niepasujące wino. Tylko Maciej Sokołowski odgadł, że w kieliszku numer jeden był kalifornijski zinfandel, pozostałe odpowiedzi były nietrafione i żaden z zawodników nie wskazał wina niepasującego do pozostałych.

W kolejnym zadaniu należało podać pełen opis czerwonego wina. Wszyscy zawodnicy poprawnie opisali wino, jednak żaden nie odgadł, co znajduje się w kieliszku.

Trudnym zadaniem praktycznym była obsługa trzech stolików z 12 klientami restauracji, w których role wcielili się jurorzy i goście wybrani spośród publiczności. Każdy zawodnik musiał po kolei przygotować koktajl mimosa dla dwojga gości, podać cavę sześciu gościom, dobrać po 2 wina do 5-daniowego menu (przy czym w każdej zaproponowanej parze musiało być wino z Kaliforni) oraz zdekantować i podać rocznikowe porto do stolika czteroosobowego, przy czym goście mieli dodatkowe prośby i pytania pochłaniające czas i uwagę zawodników. Nie brakowało emocji, pomyłek, złamanych korków, ale wszyscy finaliści przyznali, że jurorzy postarali się, żeby było trudno.

„Trudnością zadań podczas mistrzostw mobilizujemy naszych członków do jeszcze bardziej wytężonej pracy. Dzięki temu poziom wiedzy polskich sommelierów jest imponujący – świadczą o tym sukcesy Polaków na międzynarodowych konkursach, ale także jakość ich pracy, którą widzą pracodawcy w Polsce i w restauracjach za granicą, gdzie wielu z nich pracuje”, mówi Piotr Kamecki, prezes Stowarzyszenia Sommelierów Polskich.

Główną nagrodą dla Mistrza Polski Sommelierów są wyjazd studyjny do winnic E & J Gallo Winery w Kaliforni oraz wyjazd do winnic Tejo.

Imprezą towarzyszącą finałowi była degustacja 33 win kalifornijskich „Z Kalifornią do stołu”. Ponad 200 osób – gości finału mistrzostw – mogło degustować kolejno białe i czerwone wina z oferty polskich importerów skierowanej do branży HoReCa przed rozpoczęciem finału konkursu i w trakcie przerw między wystąpieniami zawodników. Toast za nowego Mistrza Polski Sommelierów publiczność i uczestnicy konkursu wznieśli hiszpańską cavą.

Partnerami strategicznymi są:

Cisowianka Perlage http://www.cisowianka-perlage.pl/

California Wine Institute www.discovercaliforniawines.com, facebook/California Wines Polska

Consejo Regulador del Cava http://www.docava.es/

Mondial Assistance http://www.mondial-assistance.pl/

Regent Warsaw Hotel http://www.regent-warsaw.com/pl/

Kontakt:

Szymon Milonas, Stowarzyszenie Sommelierów Polskich

Tel.: 609 500 527, e-mail: szymon@milonas.pl

Barbara Prange-Barczyńska, Star PR

Tel.: 600 042 142, e-mail: b.prange@starpr.com.pl

Aktualności

Trwa Tydzień Kuchni Polskiej

Sieć hurtowni MAKRO Polska po raz szósty organizuje festiwal, podczas którego goście w blisko 400 restauracjach mogą spróbować klasycznych dań kuchni polskiej w nowoczesnej odsłonie.

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron