Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Całe życie poświęcił herbacie, pozostawiając po sobie trwałe dziedzictwo – żegnamy Merrilla J. Fernando, założyciela marki Dilmah

Wizjoner i twórca marki Dilmah, legendarny producent herbaty i innowator Merrill J. Fernando zmarł 20 lipca w Kolombo. Swą wielkość zawdzięczał niezachwianej wierze oraz miłości do herbaty i rodziny. Z oddaniem i pilnością, ale też pokorą i życzliwością realizował pragnienie osiągnięcia i utrzymania niepodważalnej spójności i jakości oraz dzielenia się dobrem z mniej uprzywilejowanymi.

Reformator, który ideały przekuł w czyny

Merrill J. Fernando stał się postacią symboliczną dla Sri Lanki (Cejlonu) oraz całego świata herbaty. Skromne, wiejskie początki i chrześcijańskie wartości rodzinne, które go otaczały, zdefiniowały jego życie. Poświęcił się herbacie, a w szczególności propagowaniu idei „Pure Ceylon Tea” (czystej herbaty cejlońskiej). Jego sukcesy w zakresie zaprzestania wyzysku plantatorów przez przemysł kolonialny na zawsze zmieniły życie producentów herbaty na całym świecie, rewolucjonizując etycznie branżę, zanim jeszcze etyka i zrównoważony biznes zyskały znaczenie, jakie mają obecnie.

Od początku wiedział, że tworzy coś nie tylko dla siebie – coś, co będzie trwało dłużej niż jego życie. Dlatego zakładając swoją ukochaną, wymarzoną przez długie lata markę, nazwał ją od imion swoich synów – Dilhana i Malika. Dilmah to zarazem symbol uczucia do synów, miłości do herbaty, ale także otwarcia na przyszłość.

Pracował codziennie aż do 91. roku życia, a swojej pasji pozostał wierny aż do śmierci w wieku 93 lat. Był nieugięty w walce przeciwko próbom wprowadzania kompromisów czy fałszowania jego ukochanej herbaty cejlońskiej. Powodem tej niewzruszonej postawy była wiara w niepodważalną jakość, pochodzenie i sposób produkcji, które są jedyną gwarancją przyszłości cejlońskiej herbaty i zapewnienia korzyści pracownikom.

Dla tych, którzy mieli okazję go poznać, pozostanie przede wszystkim człowiekiem z krwi i kości – obdarzonym geniuszem, ale też cierpliwością i pracowitością godną największych w historii Mistrzów Herbaty. Niejednokrotnie „pielgrzymi” odwiedzający cejlońskie ogrody herbaciane albo pokój kiperski Dilmah mieli okazję natknąć się na Merrilla przypadkiem, przy pracy. Otwierały się na przykład drzwi, wchodził do środka, w białym fartuchu stawał przy długim, kilkumetrowym rzędzie gęsto ustawionych filiżanek i degustował kolejne napary zaparzone z liści, które tego poranka przyjechały z różnych części wyspy.

Trwałe dziedzictwo, którego podwaliną jest uczciwość

Człowiek nazywany „Oddanym Założycielem” pozostawił po sobie wspaniałe osiągnięcia: nie tylko wzmocnił marzenia innych producentów wyznających podobne wartości, lecz także zainspirował swoich potomków do niesienia pochodni uczciwości i zaangażowania w herbatę.

Stworzył globalną rodzinę, każdego dnia wskazując jej drogę poświęconą herbacie cejlońskiej pełnej smaku, dobroci i związanej z etycznym celem. Kolejne pokolenia – najpierw synowie, a od niedawna także wnuczęta – nadeszły, żeby z troską i pasją przyjąć jego dziedzictwo. Dzisiaj to ich można spotkać na herbacianych polach lub w pokoju kiperskim pochylonych w skupieniu nad czarkami herbaty. To oni też są uosobieniem idei stojącej u podstaw Dilmah – marki tworzonej przez Lankijczyków i z pożytkiem dla lokalnej społeczności.

Dzielił się dobrem

Merrill J. Fernando był innowatorem, którego misją było po prostu czynienie życia innych lepszym. Był i pozostaje symbolem wiedzy, pracowitości i wielkoduszności, która przez całe życie pozwalała mu dzielić się dobrami z innymi. Z polskimi konsumentami od ponad 30 lat dzielił się niezwykłą herbatą, z ludźmi potrzebującymi oraz światem natury – hojnością prowadzonych przez siebie fundacji, a z bliskimi i współpracownikami – swoją wiedzą, doświadczeniem i umiejętnościami.

Zdążył w swoim życiu zrobić wszystko, co najlepsze dla tak wielu. Świat to zauważał i doceniał – był honorowany i wyróżniany przez międzynarodowe gremia, organizacje i fundacje, prestiżowe uniwersytety i wpływowe media. Najważniejszym jednak zaszczytem dla niego było docenienie przez konsumentów, którzy pijąc jego herbatę (zgodnie z radą Merrilla: każdy taką, jaką lubi), codziennie i na całym świecie wysyłali do niego ważną wiadomość: było warto, misja wypełniona.

Jego pasja, oddanie, zaangażowanie, miłość i życzliwość będą nas dalej inspirować do dążenia do doskonałości, której zawsze wymagał, nigdy nie rezygnując jednocześnie z wywierania pozytywnego wpływu na życie mniej uprzywilejowanych ludzi.

Uczcijmy wspólnie życie Merrilla J. Fernando i oddajmy hołd jego dziedzictwu i wpływowi, jaki wywarł na nasz świat. Aby dowiedzieć się więcej o życiu Założyciela marki Dilmah i złożyć kondolencje, odwiedź stronę: mjf.dilmahtea.com.

Aktualności

Przegląd Gastronomiczny 5/2024

Nowy numer „PG” 5/2024 Opłaty abonamentowe i standardy ochrony małoletnich – Adrianna Lotolc    2 Czy AI nadaje się na dietetyka?    4 Jedzenie emocjonalne – jak

MADE FOR Restaurant

Stajemy do walki: MASZYNY kontra ROMANTYZM, budując restaurację Nowego Świata opartą na AUTOMATYZACJI i zapraszając do tego dzieła najlepszych polskich gastronomów podczas najbardziej kreatywnego wydarzenia

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron