Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Fighterzy Roku 2021 – ogłoszenie wyników

6 maja br., po burzliwych naradach jury konkursowego oraz po przeliczeniu głosów uczestników konferencji MADE FOR Restaurant – edycja Fighters, organizatorzy konkursu o stypendium biznesowe podali wyniki i nazwiska zwycięzców. Tytuł Fightera gastronomii 2021 r. zdobyła Jolanta Jurkowlaniec z restauracji Dinette we Wrocławiu.

Do 28 kwietnia trwało głosowanie na najbardziej walecznych z TOP 20 Restauratorów, prezentujących rok ze swojej walki z pandemią podczas konferencji MADE FOR Restaurant, która odbyła się online 20.04.2021. Poprzez unikalny link otrzymany po zarejestrowaniu się na wydarzenie można było zagłosować na jednego restauratora.

Restauratorka Jolanta Jurkowlaniec z Dinette otrzymała mnóstwo głosów od publiczności oraz pochwał od jury. To do niej i jej zespołu trafi już wkrótce stypendium finansowe MADE FOR Restaurant, czyli 5000 zł w gotówce, 2000 zł w bonach zakupowych do sklepów Selgros Cash&Carry, roczny abonament na system do rezerwacji stolików – MojStolik.pl, wraz z nowym tabletem Lenovo oraz wsparciem marketingowym. Ponadto zwyciężczyni otrzymała miejsce na studiach podyplomowych HoReCa Menedżer na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Nagrody specjalneotrzymali restauratorzy z kolejnych polskich miast: Malka Kafka z restauracji Tel Aviv Urban Food i Umamitu w Łodzi i Warszawie – wygrała dwudniową wyprawę kulinarną dla dwóch osób, do najlepszych restauracji w Gdyni i Trójmieście, zaś Maciej Raczyński z restauracji Serwus w Gdyni – do restauracji w Krakowie. Z kolei Katarzyna Młynarczyk z konceptu Handelek w Krakowie wygrała sesję zdjęciową dań szefa kuchni z uznaną fotografką kulinarną – Pauliną Jakobiec.

Kim są Fighterzy?

Konferencja została poświęcona Fighterom, czyli restauratorom (i ich załogom), którzy z determinacją w niezwykle kreatywny, odważny oraz przemyślany sposób podeszli do pandemicznych czasów. Organizatorzy wydarzenia poprosili ich, aby podzielili się wnioskami z analizy ostatniego roku: Jak zareagowali na pierwszy lockdown? Jak funkcjonowali latem 2020 r. i czym u nich różniło się drugie zamknięcie gastronomii? Zapytani zostali również o to, jak te wszystkie zmiany odzwierciedlały się w liczbach dotyczących obrotów i z czym wchodzą w kolejne stadium –  otwarcie, które zapowiadane jest na koniec maja. Dwadzieścia prezentacji Fighterów opatrzonych było komentarzami specjalistów: Johna Gabrovica z Inspire Real Estate Advisory, Hanny Wenckiej z Aviko HoReCa Polska, krytyka kulinarnego Macieja Nowaka, Marcina Wajdy z firmy Winterhalter, Andrzeja Drusa z Instytutu Kulinarnego Transgourmet oraz dziennikarki Małgorzaty Minty z Minta Eats i Adama Drozdowskiego z Partner Center Horeca. 

Na koniec dołożona została jeszcze porcja wiedzy dotycząca inicjatyw, które wspierają gastronomię w okresie pandemii i tuż przed jej otwarciem. Wśród nich były: Save The Fork – założenia projektu przedstawiła Małgorzata Czwarno, MojStolik.pl – o planowanych projektach platformy do rezerwowania stolików opowiedziała Ewelina Sobiczewska oraz knajp.pl – działania spółdzielni restauratorów omówił Tomasz Czudowski, restaurator prowadzący m.in. lokale AleWino i Forty w Warszawie. 

Konferencja MADE FOR Restaurant została zorganizowana przez FOR Solutions wraz z Partnerami Strategicznymi: Transgourmet i Selgros Cash&Carry oraz MojStolik.pl, Partnerskimi Miastami: Kraków – Europejska Stolica Kultury Gastronomicznej 2019 i Gdynia, Partnerami Merytorycznymi: Akademia Leona Koźmińskiego, Instytut Kulinarny Transgourmet oraz JRE – Jeunes Restaurateurs oraz Partnerami Biznesowymi: Aviko HoReCa Polska, Winterhalter, Partner Center Horeca i Zakłady Tłuszczowe Kruszwica.

Sytuacja w Polsce i Europie 

         Konferencja rozpoczęła się od panelu dyskusyjnego, w którym udział wzięli przedstawiciele samorządów: Katarzyna Gruszecka-Spychała, Wiceprezydent Gdyni ds. Gospodarki oraz dr Bartłomiej Walas, Koordynator ds. Projektów Strategicznych w Wydziale Turystyki w Urzędzie Miasta Krakowa, Dziekan Wydziału Turystyki i Rekreacji Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkie. Przybliżyli sytuację panującą w swoich ośrodkach miejskich, gdzie gastronomia jest bardzo ważnym sektorem. Katarzyna Gruszecka-Spychała zauważyła, że spoglądając na liczby i słupki procentowe, sytuacja w Gdyni nie wygląda źle. Jednak gdy patrzmy na ludzi i ich historie, branża jest na granicy wydolności.

Miasto Gdynia ze swojej strony wsparło restauratorów zwalniając, na drodze maksymalnie uproszczonej procedury, z czynszów miejskie lokale oraz rozdając vouchery na usługi doradcze, wykupione z miejskiej kasy, u najlepszych specjalistów. Przedstawiciele branży gastronomicznej i turystycznej mogli poszukać u nich konkretnych sposobów na promocję, marketing, cyfrowe rozwiązania. Obrano też strategię pobudzenia popytu na gastronomię, jako formę lokalnego patriotyzmu.  

O podobnych krakowskich rozwiązaniach wspominał dr Bartłomiej Walas, który reprezentował Kraków w dyskusji, wymieniając m. in. Projekt Pauza dotyczący zwolnień czynszowych dla lokali miejskich, obniżkę stawek w opłatach za ogródki gastronomiczne, czy całkowitą likwidację opłaty koncesyjnej za rok 2021. Aby zachęcić „lokalsów” do korzystania z gastronomii, samorząd wydał mapę gastronomiczną z blisko 100 lokalizacjami i uruchomił głośne projekty: Bądź turystą w swoim mieście i #zwiedzajKrakow.

W dyskusji na temat „Sytuacja polskiego restauratora – perspektywy, przeciwności, wsparcie i nastroje” wzięła udział również przedstawicielka Akademii Leona Koźmińskiego – dr Anna Czarczyńska, która analizując sytuację Polski na tle Europy – mówiła, że w związku z tym, że sektor HORECA i turystyka nie dostarcza u nas znacznych wpływów do PKB, straty nie był aż tak widoczne, jak np. w Hiszpanii. Szybko też następowało przebranżowienie pracowników tego sektora. Tłumaczyła również, że „Kryzys wywołany pandemią dotknął gospodarkę bardzo selektywnie – dotyczył głównie małych i średnich firm, a z takimi mamy do czynienia w sektorze HORECA. W najbliższym czasie pojawi się dużo nowych przedsiębiorstw na miejsce tych, które upadły.

Na koniec…

Organizatorzy podkreślają, że mimo, iż nagrody otrzyma tylko parę osób, zwycięzcą jest każdy z TOP 20. To nowi liderzy branży.

­– Kiedy opublikowaliśmy nasz nowy projekt TOP 20 Restauratorów miałam przez moment wątpliwości, czy uczestnicy znajdą chwilę na zbudowanie ciekawych prezentacji, czy będą szczerzy, czy ich drogi nie będą zbyt podobne,  nudne dla słuchaczy. Tymczasem… zrezygnowała tylko 1 osoba. Cała reszta zbudowała niesamowite pamiętniki swoich pandemicznych zmagań. Pełne liczb, gotowych rozwiązań, nadziei i poczucia humoru, które zawsze nas ratuje. Tylko czerpać, uczyć się i analizować! Zbierzemy je dla Was w E-BOOK. W czasie konferencji, która oglądało 500 osób dostawaliśmy cały czas informacje pełne podziwu dla naszych restauratorów. I choć zwycięzca może być tylko jeden, już mogę powiedzieć, że wiara w niezwykłość ludzi naszej branży się wzmocniła – napisała na swoim profilu na Facebooku Agnieszki Małkiewicz – Prezes FOR Solutions, Partner Zarządzający platformy MojStolik.pl.

Więcej informacji o konferencji, bezpłatna rejestracja do zapisu nagrań i materiałów na stronie: www.forsolutions.pl/konferencja-fighters/

„Przegląd Gastronomiczny” był patronem medialnym wydarzenia.

Aktualności

Mistrzowie Smaku wracają

Gdzie wybrać się na najlepszy obiad lub kolację? Gdzie zjeść najsmaczniejszą pizzę i burgera? Który kelner, barman i menedżer restauracji najlepiej odpowiada na potrzeby klientów?

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron