Lato 2025 przyniosło dalszy wzrost konsumpcji lodów we Włoszech – o około 3% w ujęciu wartościowym w porównaniu z rokiem wcześniejszym. To właśnie w sezonie letnim koncentruje się ponad 70% obrotów branży, szacowanych we Włoszech na blisko 3 mld euro. W skali Europy kraj ten, wspólnie z Francją i Hiszpanią, odpowiada za 68% porcji lodów sprzedanych w pięciu największych rynkach kontynentu.
Dane te potwierdzają centralne pozycję włoskiego rynku lodów rzemieślniczych, który – mimo kaprysów pogody – pozostaje głównym motorem wzrostu w Europie.
Wzrost mimo niesprzyjającej aury
Według analiz Circana (CREST) i AIG (Associazione Italiana Gelatieri) lato 2025 pokazało, że lody wciąż należą do kategorii tzw. „małych dostępnych luksusów”, z których konsumenci niechętnie rezygnują.
Mimo pewnych niepewności związanych z niekorzystnymi warunkami pogodowymi, lato napędza konsumpcję lodów we Włoszech, Francji i Hiszpanii, które razem odpowiadają za 68% porcji serwowanych w pięciu największych krajach europejskich – wyjaśnia Matteo Figura, dyrektor Foodservice Italia w Circana. Lody potwierdzają swój status produktu, który łączy przyjemność z dostępnością cenową.
Największy przyrost odnotowało środkowe Włochy (+5%), wspierane przez ruch turystyczny w miastach znanych z zabytków, oraz południe kraju (+4%). Północ, z powodu nienajlepszej pogody, wykazała wzrost minimalny.
SIGEP World 2026
Branża lodziarska przygotowuje się do SIGEP World – The World Expo for Foodservice Excellence, które odbędzie się we włoskim Rimini w dniach 16–20 stycznia 2026 r. Organizowane przez Italian Exhibition Group wydarzenie odbędzie się już po raz 47. i ponownie potwierdzi swoją pozycję najważniejszej międzynarodowej platformy spotkań dla branży lodów, cukiernictwa, czekolady, kawy, piekarstwa i pizzy.
Zapowiada się rekordowa edycja. Weźmie w niej udział 1300 wystawców z ponad 30 krajów, którzy w 30 pawilonach przedstawią pełną ofertę: od maszyn i urządzeń, przez surowce i półprodukty, po aranżację wnętrz i innowacyjne rozwiązania cyfrowe. Organizatorzy spodziewają się zwiedzających profesjonalistów z ponad 150 krajów świata.

Światowe centrum lodów rzemieślniczych
SIGEP World oferuje najbardziej kompleksową ofertę dla rzemieślniczej branży lodziarskiej na świecie – od maszyn najnowszej generacji, poprzez witryny chłodnicze, komponenty, półprodukty, aż po nowoczesny design lokali. Uwagę zwracają również innowacje cyfrowe dla różnych modeli biznesowych: tradycyjnych lodziarni, sieci franczyzowych, QSR, restauracji fine dining i luksusowych hoteli.
Silny wymiar międzynarodowy
Gościem honorowym SIGEP World 2026 będą Indie – dynamicznie rozwijający się rynek lodów, o dużym potencjale dla włoskiej branży lodziarskiej. Z kolei projekt „Sigepland” skierowany będzie do Niemiec, drugiego po Włoszech rynku na świecie pod względem liczby lodziarni. W ramach inicjatywy przewidziano m.in. specjalne ścieżki zwiedzania dla niemieckich przedsiębiorców oraz specjalne połączenie lotnicze Monachium–Rimini w dniach targów.
Trwa również kampania „What is Gelato?”, mająca na celu edukację zagranicznych przedstawicieli gastronomii w zakresie jakości, tradycji i innowacyjnych zastosowań włoskich lodów. Projekt realizowany jest we współpracy z Acomag (Narodowe Stowarzyszenie Producentów Maszyn i Wyposażenia dla Lodziarni) oraz Unione Italiana Food – Gelato Product Group.
Wielkie emocje – Gelato World Cup
Ważnym wydarzeniem będzie Gelato World Cup, najważniejsza drużynowa rywalizacja w branży lodziarskiej, organizowana co dwa lata. Podczas nadchodzącej 11. Edycji konkursu, tytułu będzie bronić reprezentacja Włoch, która zmierzy się z zespołami z 11 krajów, m.in. Francji, Belgii, Polski, Japonii, Singapuru, Indonezji, Argentyny i Meksyku. Uczestnicy będą musieli wykazać się umiejętnościami technicznymi, wyczuciem smaku i kunsztem artystycznym.
SIGEP World 2026 będzie więc nie tylko świętem branży lodziarskiej, ale też platformą do międzynarodowej wymiany doświadczeń, budowania relacji i kreowania przyszłości rynku.



