Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Kuchnia roślinna częścią zielonej transformacji

Powoli regułą staje się takie budowanie restauracyjnego menu, aby nie zabrakło w nim potraw kuchni roślinnej. Tego oczekuje klient, a co równie istotne, wykorzystywane w niej produkty sprzyjają zielonej transformacji. O tym, jak tworzyć kuchnię przyszłości, opowiedzą eksperci na GASTROTARGACH SMAKKi, które odbędą się w dniach 23-25 marca 2023 roku w Centrum EXPO XXI w Warszawie.

Apetyt roślinożerców rośnie z każdym rokiem, co odzwierciedla m.in. raport Insight Lab Food Trendy Pyszne.pl, który wskazuje, że 17% spośród wszystkich zamówień w 2022 roku stanowiły potrawy wegetariańskie i wegańskie, a 31% z ponad 3,5 miliona aktywnych użytkowników portalu regularnie wybiera dania bezmięsne. Powodów takich decyzji jest wiele, gdyż oprócz troski o środowisko, często definiują je względy zdrowotne.

Zielony trend widoczny jest od dłuższego czasu w dużych miastach. Gotowość Polaków do kuchni roślinnej podyktowana bywa w dużej mierze zdrowiem, np. alergiami, gdyż wiele osób nie toleruje laktozy, jajek lub unika wysoko przetworzonych produktów. Wtedy właśnie kuchnia roślinna przychodzi z odsieczą – mówi Katarzyna Gubała, ambasadorka kuchni roślinnej, na co dzień współpracująca z najlepszymi kucharzami, dietetykami i przedstawicielami świata kulinarnego, która 23 marca poprowadzi warsztat tematyczny pt. „Ekologia i food cost to smaczny duet” w strefie Zielonej EkoKuchni GASTROTARGÓW SMAKKi.

Mając na uwadze powyższe dane, a także fakt, że duża część Polaków to fleksitarianie, którzy starają się mięso wykluczać, obowiązkiem każdego hotelu i restauracji jest posiadanie w kracie menu dań wege, które zdaniem szefów kuchni stanowią już co dziesiąte zamówienie. Czy mniejszość warto brać pod uwagę? Branża gastronomiczna doskonale zna odpowiedź. Jeśli do restauracji wejdzie 4-5 osobowa grupa przyjaciół, a wśród nich jedna osoba wege, która nie znajdzie niczego w karcie dań, to solidarnie wyjdzie cała grupa. Dlatego, aby nie tracić klientów, szefowie kuchni muszą zadbać, aby w menu nie zabrakło pełnowartościowych roślinnych dań.


Jak tworzyć zielone menu?

Zainteresowanie kuchnią roślinną sprawiło, że na stoły powróciły rośliny strączkowe i różnorodne kasze, które długo nie cieszyły się zainteresowaniem bogacącego się społeczeństwa, gdyż uznawano je za żywność dla ubogich. – Osoby, które nie jedzą mięsa, potrzebują dużej ilości białka roślinnego, aby uzupełnić niedobory, a  m.in. rośliny strączkowe są ich źródłem i świetnie nadają się jako główny składnik kotletów –mówi ekspertka.

Praktyka pokazuje, że sztuką jest odpowiednie zbilansowanie białka i tłuszczu. Nie wystarczy odjąć mięso od sałatki, by zaspokoić podniebienie gościa i sprawić, że wyjdzie najedzony i zadowolony. Skoro przyszedł do lokalu lub zamówił posiłek online, oczekuje mini uczty i nowych doznań kulinarnych.

W mniejszych miastach częściej zdarza się, że lokale gastronomiczne posiłkują się gotowymi daniami i półproduktami wegetariańskimi czy wegańskimi, by szybko uzupełnić menu, zwłaszcza, gdy kucharz nie zna się na kuchni roślinnej. Nie dziwi to, biorąc pod uwagę fakt, że w technikach gastronomicznych taka wiedza nie jest podawana na tacy.

  – Dobrym pomysłem na stworzenie roślinnego menu jest przeszkolenie załogi z kuchni wegetariańskiej, wegańskiej i diet wykluczeniowych, w czym pomocne są dofinansowania unijne czy z Krajowego Funduszu Szkoleniowego. Szkolenie dla pracowników branży gastronomicznej może być pokryte nawet w 80% z tych programów, a ich uczestnicy nauczą się robić dobre, szybkie i ciekawe dania maksymalnie wykorzystując produkty roślinne – podpowiada Katarzyna Gubała.

Zielona EkoKuchnia odkryje różne SMAKKi

Moda na ekologiczną żywność w Polsce trwa od kilku lat. To początek drogi docenienia produktów biodynamicznych, które w Niemczech czy Anglii są bardzo popularne. Ich uprawa odbywa się w pełni naturalny sposób bez nawozów sztucznych i oprysków zgodnie z fazami księżyca. Łącząc to z dostępnością  przepisów zielonej kuchni w mediach i szerokim wachlarzem produktów wege, konieczne jest rozwijanie roślinnego menu w gastronomii, by nadążyć za klientem. Ten kierunek będzie wyraźny na GASTROTARGACH SMAKKi, które jako jedyne na rynku wydarzenie przedstawi spojrzenie profesjonalistów na zielony sektor i stanie się przestrzenią do zgłębienia jego tajników.

Ciekawym przykładem wystawcy będzie polska firma Green Lanes Food SA, która od ubiegłego roku z powodzeniem rozwija trend zielonej kuchni, oferując konopny zamiennik mięsa pod marką Hempeat. Te wysokobiałkowe produkty, dzięki unikatowej recepturze, w kilka miesięcy od wejścia na rynek znalazły szerokie zastosowanie w branży HoReCa.

Produkty z konopi są doskonałym, pełnowartościowym źródłem białka i stanowią  alternatywę dla szarpanej wieprzowiny, burgerów, klopsików czy mięsa mielonego. W zależności od inwencji kucharza, można stworzyć z nich danie charakterystyczne dla większości kuchni świata – mówi Albert Szpindowski, co-founder, commercial director z Hempeat.

Rynek gastronomiczny prężnie się rozwija i wciąż pozostaje nienasycony w zakresie żywności roślinnej. Producenci i dystrybutorzy potwierdzają, że niezależnie od tego, czy jest to restauracja, koncept sushi, street food, catering czy hotel, klient chętnie sięga po rozwiązania z dobrym składem i przyjazne środowisku.

Powrót do natury i tradycji

Aktualnie tylko jedna na pięć restauracji posiada zielone menu, za to powodzeniem cieszy się kuchnia lokalna wykorzystująca produkty sezonowe. To duży atut mniejszych miejscowości, w tym kuchni pałacowych i zamkowych, gdzie można wykorzystać warzywa, zioła od miejscowych producentów i dystrybutorów oraz kwiaty z pobliskiej łąki czy własnej rabatki. Wraz z zielonym trendem odkrywane są rośliny, które znali nasi dziadkowie i babcie, także jako lekarstwo na różne schorzenia.

W zeszłym roku królowała moda na jadalne chryzantemy w  postaci naparów i ozdób do dań. Kwiaty, które kojarzą się nam z Dniem Wszystkich Świętych, w Azji znalazły się w pierwszej 10-tce roślin najbardziej polecanych pod względem zdrowotnym – podkreśla Katarzyna Gubała. Przytacza też inny przykład – zapomniane siemię lniane, bogate w kwasy omega-3, którego zmielone i zaparzone ziarna służą do łagodzenia dolegliwości układu pokarmowego i oddechowego, mogą być też wykorzystywane jako spoiwo do kotletów, zagęszczacz zup czy w deserach. –  Siemię lniane bije się o prym z egzotycznymi produktami, takimi jak chia czy tapioka. Trzymam kciuki, aby stało się rodzimym superfoodem, który wyróżni polskie zielone menu – dodaje Katarzyna Gubała.

Historia zatoczyła koło również w przypadku konopi siewnej, która bywa wykorzystywana m.in. jako surowiec dla produktów spożywczych, jak np. mąka, olej, proteiny. Polska słynęła z uprawy Cannabis Sativa L. przed I wojną światową, a teraz ponownie wraca do łask, również w postaci innowacyjnych produktów mięsopodobnych.

–  Rynek produktów roślinnych z zastosowaniem nowych technologii to segment wschodzący, dla którego koszt inwestycji versus przychody stanowi jeszcze dysproporcję. Jednak koszt samej uprawy konopi w porównaniu do innych roślin, np. strączkowych czy zbóż, jest przyjazny ekonomicznie. Perspektywa przetworzenia surowca w produkt gotowy i jego komercjalizacja wymaga intensywnego zaangażowania. Jestem jednak przekonany, że przyszłością są funkcjonalne produkty, które przestaną eksploatować w sposób inwazyjny naturalne zasoby ziemi – podsumowuje Albert Szpindowski.

Zielona kuchnia wsparciem zrównoważonego rozwoju

Kuchnia roślinna odegra ważną rolę w zielonej transformacji. Przykładem są właśnie konopie uważane za najbardziej zrównoważoną i proekologiczną roślinę na świecie, co może być jedną z odpowiedzi na wyzwania środowiskowe i gospodarcze.

Konopie włókniste mogą być lokowane na terenach uchodzących za nieużytki rolne, w miejscach, gdzie inne rośliny uprawne wymagałby dodatkowego nawożenia. Ich uprawa przyczynia się do redukcji emisji CO2 i nie wymaga stosowania środków ochronnych. W dodatku, zgodnie z trendem no waste, każda część rośliny może zostać wykorzystana i przetworzona w dalszych procesach przemysłowych jako źródło protein i baza dla produktów spożywczych, ale też w przemyśle budowlanym, czy samochodowym. Plony z upraw można zagospodarować niemal w 100% –podkreśla Albert Szpindowski.

Już dziś należy wpisać w kalendarz wizytę na GASTROTARGACH SMAKKi w Warszawie. To unikalna  okazja, by poznać proekologiczne i proklimatyczne rozwiązania, które należy wdrożyć w biznesie, by utrzymać konkurencyjność na rynku HoReCa. To także warsztaty tematyczne i pokazy sztuki kulinarnej z udziałem najważniejszych profesjonalistów z branży i znanych szefów kuchni. Co ważne, tegoroczna  Zielona EkoKuchni SMAKKi stanowić będzie preludium do jeszcze bardziej obszernego bloku tematycznego podczas kolejnej edycji SMAKKów. W końcu zielona kuchnia to kuchnia przyszłości, a czas, by ją planować jest już teraz.

* * *

SMAKKi GASTROTARGI to targi dla branży HoReCa, które odbędą w dniach 23-25 marca 2023 w Centrum EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14 w Warszawie. To projekt, który pod hasłem #gastronomiawspolnasprawa integruje całą branżę gastronomiczną.

Więcej informacji: www.smakki.pl

„Przegląd Gastronomiczny” jest patronem medialnym wydarzenia.

Fot. archiwum Katarzyny Gubały i Green Lanes Food SA.

Aktualności

Zdrowie z warzyw i owoców

Warzywa i owoce w codziennej diecie pomagają zachować zdrowie, zwiększają naszą odporność i chronią organizm przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi. Obniżają poziom „złego” cholesterolu Dieta na

Wesołych Świąt!

Wszystkim naszym Czytelnikom, Reklamodawcom, firmom współpracującym i sympatykom życzymy zdrowych, spokojnych i radosnych świąt Bożego Narodzenia oraz wszelkiej pomyślności w nadchodzącym roku. Redakcja Fot. Wytwórnia

Co czeka rynek alkoholi w Polsce w 2025 roku?

Klienci coraz częściej wybierają napoje pozbawione alkoholu lub o niewielkiej jego zawartości. Ale to niejedyne zmartwienie branży. Coraz wyższe koszty działalności oraz zapowiedź zaostrzenia przepisów

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron

Skip to content