Projekt Erasmus+ „Śródziemnomorskie doświadczenia zawodowe” w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich
Po wszelkich pandemicznych przeciwnościach, szczęśliwie udało się zrealizować trwające miesiąc praktyki zawodowe w ramach projektu Erasmus+ „Śródziemnomorskie doświadczenia zawodowe” w Maladze, w Hiszpanii. Pierwsza grupa uczestników odbyła swoje praktyki w Rimini w dniach 31.08-27.09.2021 roku.
Z uwagi na trudną sytuację epidemiczną i naukę w trybie online, lockdown oraz towarzyszącą we wszystkich aspektach życia niepewnością realizacji projektu towarzyszyła ciągła rotacja uczestników, ponawiane rekrutacje, aneksowanie czasu trwania projektu, zmiany w harmonogramie. Wszystkie te działania były wyjątkowym wyzwaniem dla Zespołu Projektowego, dlatego realizacja obu wyjazdów była dla nas wielkim sukcesem. W Riminii, dzięki naszemu partnerowi Sistema Turismo, młodzież mogła kształcić swoje umiejętności i zdobywać nowe doświadczenia zawodowe w najbardziej znanych restauracjach i hotelu otrzymujących najwyższe oceny na portalu Trip Advisor, a nawet polecanych przez przewodnik Michelin.
Lokalne menu
Rimini, przede wszystkim kojarzone z letnim wypoczynkiem nad morzem, okazało się świetnym miejscem dla naszych przyszłych kucharzy do pracy przy owocach morza, które są tu niezwykle popularne. Nasi uczniowie poznali w najmniejszym detalu zasady obróbki i przygotowania, m.in. kalmarów, krewetek, langustynek, małży i ryb. Nie zabrakło również nauki sporządzania lokalnych potraw takich piadina – cienki placek z pszennej mąki z nadzieniem, pieczony w specjalnym ceramicznym naczyniu (lub na płaskiej patelni), a następnie nadziewany szynką, serem lub warzywami, brodetto jednej z najsmaczniejszych zup rybnych na całym wybrzeżu Adriatyku, zupy warzywnej minestrone, przygotowywania makaronów typowych dla włoskiej kuchni, (np. tagliatelle, lasagne, cannelloni, ravioli, gnocchi, spaghetti), risotto – bardzo popularnej włoskiej potrawy, przyrządzanej na bazie ryżu, włoskich pierogów tortellini nadziewanych mięsem, grzybami bądź serem oraz deserów, jak znane wszystkim tiramisu i cannolo, czyli rurek z chrupiącego ciasta nadzianych kremem z sera ricotta.
Uczestnicy projektu doskonalili się w sztuce kulinarnej, w takich restauracjach jak Osteria de Borg, reklamowana w przewodniku Michelina ze względu na kuchnię opartą na lokalnych produktach, w której królowały własnej roboty makarony, grillowane mięsa i piadina. Wszystkie potrawy serwowane były w niepowtarzalnym stylu vintage pełnym regionalnych elementów. Trattoria La Marianna usytuowana między kolorową działką ulic i placów Borgo San Giuliano, dzielnicy która w starożytności była wioską rybacką, a mostem Tyberiusza, to miejsce, w którym kuchnia opierała się na tradycji kuchni morza regionu Romana. Można tam zjeść takie pyszności jak piadinę, tagliolini allo scogilo – spaghetti z owocami morza, szaszłyki z ryb, smażone sardynki, pączki. W położonej kilka kroków od morza La Cappa Ristorante-Pizzeria nasi uczniowie nauczyli się przyrządzać dania ze specjałów morskich. Ristorante Diana Riccione zdradziła przed uczestnikami naszego projektu tajemnice perfekcyjnego przygotowania słynnej Romana piadina, domowych makaronów, specjałów z owoców morza i najlepszych grillowanych dań mięsnych lub rybnych.
Uczniowie kształcący się w zawodzie technik hotelarstwa mieli okazję odbyć swój staż w czterogwiazdkowym hotelu Sovrana Hotel & Spa, który świadczy szeroki zakres usług dla swoich gości i działa zgodnie z zasadą „zero waste green hotel”, jest także przyjazny dla zwierząt, nie tylko dlatego, że je przyjmuje, ale również dlatego, że korzysta z wysokiej jakości produktów pochodzących z farm dbających o los zwierząt. Tutaj uczniowie doskonalili swoje umiejętności z zakresu służby pięter, m.in. ścielenia łóżek metodą śródziemnomorską oraz obsługi konsumentów podczas serwisu śniadaniowego. Bogactwo śniadaniowych specjałów i smakołyków w tym hotelu oraz parzenie kawy na różne sposoby, pozwoliło uczniom poznać i stosować zasady posługiwania się bufetem typowym dla kuchni śródziemnomorskiej.
Praktykom i stażom w Rimini towarzyszył również bogaty program kulturowy. Rimini to nie tylko nadmorski kurort, ale również miasto pełne pamiątek po urodzonym tu słynnym reżyserze filmowym Federico Fellinim. O niezwykłej historii miasta sięgającej starożytności świadczą m.in. Most Tyberiusza z początku naszej ery i jeszcze starszy Łuk Augusta. Dzielnica San Giuliano, która jako jedyna zachowała swój dawny klimat i charakter zabudowy zachwyca kolorowymi domkami i grafikami pochodzącymi z filmów F. Felliniego. Warto też udać się na wieczorny spacer wokół oświetlonego Zamku Sigismondo Pandolfo Malatesta oraz średniowieczny plac Cavour. Nie można było też nie odwiedzić położonej niedaleko Wenecji i zachwycić się Placem Św. Marka, Pałacem Dodżów, Mostem Westchnień, uroczymi kamienicami wyrastającymi z setek kanałów. W San Marino uczniowie wędrowali po starych, wąskich uliczkach jednego z najmniejszych państw, a z murów obronnych na Górze Titano podziwiali spektakularne krajobrazy od Apeninów po Adriatyk. W Rawennie zachwycali się bogactwem wszechobecnych bizantyjskich mozaik, zwiedzili grobowiec Dantego, główny plac miasta Piazza del Popolo, wokół którego toczy się życie mieszkańców i turystów oraz spacerowali po mieście, poznając główne zabytki.
Pierwsze wrażenia
Naszych stażystów w Maladze powitało słońce, ciepło, widoki pierwszych bożonarodzeniowych dekoracji, których z każdym dniem pobytu przybywało w ilości i bogactwie. Mimo długiej podróży zaraz po zakwaterowaniu udaliśmy się na spacer po okolicy i pierwszą sesję fotograficzną podczas, której nie zabrakło wspólnego zdjęcia przy ławeczce Picassa, artysty tutaj urodzonego i stawiającego swoje pierwsze kroki w sztuce. Poznaliśmy najważniejsze miejsca, które przez kolejne dni naszego pobytu często mijaliśmy: majestatyczny budynek katedry, której fasady nie sposób zmieść w zwykłym kadrze, wypełnione barami i restauracjami, tętniące życiem place Carbon i del Siglo, Plac Konstytucji i reprezentacyjną ulicę Markiza de Larios, które wkrótce miały się zapełnić jednymi z najpiękniejszych w całej Hiszpanii dekoracjami świątecznymi. Podziwialiśmy zawieszony nad Malagą i pięknie oświetlony zamek Gibralfaro wraz z jego murami oraz dotarliśmy do siedziby opiekującej się nami naszej instytucji partnerskiej Universal Mobility.
Nasza instytucja partnerska, Universal Mobility, wybrała dla naszych uczniów restauracje specjalizujące się w różnych kuchniach: fusion, andaluzyjskiej, japońskiej i wegańskiej, które łączył wspólny element: możliwość pracy na produktach typowych dla tego regionu Hiszpanii: owocach morza, owocach, warzywach. Staż w hostelach sieci Feel, umożliwił naszym uczniom naukę obsługi nowego systemu rezerwacji gości Master Yield 2021, ale przede wszystkim kontakt z gościem podczas czynności wykonywanych w recepcji jak i poza nią. Uczniowie kształcący się zarówno w dziedzinie gastronomii i hotelarstwa mieli okazję doskonalić posiadane umiejętności, jak również nabyć nowe wynikające ze specyfiki miejsc, w których odbywali swoje staże. Bez względu na to czy zakład w jakim się szkolili odpowiadał na potrzeby konsumentów poszukujących dań kuchni typowo hiszpańskiej czy inspirowanej innymi trendami i kierunkami świata, czy zaspokajał potrzeby globtroterów przemierzających Europę, wszyscy stażyści zgodnie podkreślali, że cenią sobie atmosferę pracy, życzliwość, wyrozumiałość i spokój, których doświadczyli i które zapamiętają na długie lata.
Podsumowanie
Miesięczny pobyt w Maladze pozwolił stażystom dobrze poznać zakamarki miasta, ale był również okazją na smakowanie specjałów kuchni andaluzyjskiej i doświadczenia hiszpańskiej „mañana” – spokoju i dystansu do rzeczy, na które nie ma się wpływu. Obok walorów zawodowych i kulturoznawczych warto też wspomnieć o aspekcie społecznym: mieszkanie z grupą rówieśników, dzielenie się obowiązkami domowymi i organizowanie wspólnych zajęć z pewnością pozytywnie wpłynęło na kształtowanie postaw prospołecznych wśród uczestników projektu. Każdy z nich wrócił do Polski bardziej samodzielny i odważny, chociażby w zakresie posługiwania się językami obcymi.
Zdaniem uczestników projektu wzięcie w nim udziału było najlepszą decyzją, jaką mogli podjąć, ponieważ nie tylko doskonalili się zawodowo, ale również pokonali barierę językową i mieli większą motywację do komunikacji w językach obcych. Inni podkreślali walor kulturoznawczy oraz wzrost wiary we własne możliwości, niektórzy zwrócili uwagę na aspekt integracji i współpracy z całą grupą uczestników. Wszyscy byli zgodni, że z pewnością zachęcaliby innych do skorzystania z możliwości, jakie daje uczniom szkół zawodowych program Erasmus+.
Beata Seleman
Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku