Kwietniowe EuroGastro będzie jubileuszowe dla targów i 100 % kawowe z kawowym eventem roku.
Będzie Olimpiada Kawy, Finał Olimpiady Kawy dla szkół gastronomicznych, ale to nie wszystko…
Będą trzy dni nauki – warsztaty i prezentacje dostosowane do potrzeb naszego rynku kawy.
Pierwszy dzień dla profesjonalnych baristów, palarni kawy i ekspertów kawowych.
Drugi dla importerów kawy surowej, palarni kawy dużych i małych, dystrybutorów, ekspertów jakościowych i executives businessu kawy
Trzeci dla młodych baristów, uczniów i miłośników „czarnego złota”.
Zaprosiłem największego producenta kawy na świecie – Brazylie i najciekawszego małego -Jamajka Blue Mountain.
Zaprosiłem również znaną i ciekawą postać w naszym kawowym świecie Alf Kramer.
Będzie też Mistrzyni Polski Barista i Latte Art Agnieszka Rojewska i gościnnie Mistrz Świata w paleniu kawy.
Oczywiście mamy sponsorów. Poza lista w załączniku będą też sponsorzy nagród: MUMAC (museum historii espresso i Akademia Kawy z Mediolanu), ROYES i TEDMAR oraz PRIMULATOR jako sponsor sprzętu.
Tomek Obracaj
Finał I Olimpiady Kawy® dla Szkół Gastronomicznych, 8 kwietnia 2016
Targi EuroGastro, Warszawa, ul. Marsa 56 C
a) Zadanie Olimpiady:
– dla Baristów: wykazanie znajomości zawodu w dwóch dyscyplinach z których każda reprezentuje niezbędne
umiejętności zawodu Barista oraz okazja nawiązania kontaktu i wymiana doświadczeń z innymi
Baristami
– dla Szkoły: forma wyróżnienia najlepszych, młodych Baristów, którzy swoim talentem, umiejętnościami i pasją
zmotywują kolegów do większego zaangażowania w świat kawy.
– dla Sponsorów: reklama firmy i potwierdzenie zaangażowania w edukacje młodzieży i kulture dobrej kawy w Polsce.
– dla Widzów: emocje rywalizacji, widowisko, nauka i dobra zabawa przy coraz bardziej modnym temacie kawy.
b) Uczestnictwo:
6 finalistów pierwszej Olimpiady Kawy dla Szkół Gastronomicznych, które odbyły się 4 grudnia 2015 w Centrum
Szkoleniowym Dora Metal w Warszawie.
c) Zasady i konkurencje Olimpiady:
Każda dyscyplina będzie oceniana przez akredytowanych sędziów.
Wygrywa Barista, który otrzyma łącznie największą ilość punktów.
1. „Espresso”
Przygotowanie i zaserwowanie w ciągu 6 minut 4 identycznych espresso.
Oceniamy poprawność techniki przygotowania, powtarzalność oraz jakość kremy.
Podstawy oceny: a) poprawne mielenie i dozowanie (0-10), b) minimalna objętość naparu = 25 ml, maksymalna objętość = 35 ml łącznie z kremą (0-10) c) czas ekstrakcji minimum = 20 sekund, maximum = 30 sekund (0-10)
d) jakość kremy (0-10)
Najkrótszy czas = + 6 pkt, drugi = +3, trzeci = + 1
Przekroczenie czasu 1-15 sec = – 1 pkt, 16-30 sec = – 3, 31-60 sec = – 6, powyżej 1 min = – 10 MAX 46 PKT
2. „Cappuccino”
Przygotowanie i zaserwowanie w ciągu maksymalnie 6 minut 4 identycznych cappuccino. Oceniamy poprawność zaparzania espresso (0-10), spieniania mleka (0-10), wygląd/ trudność wzoru (0-10), identyczność / powtarzalność wzoru / latte art (0-10).
Najkrótszy czas = + 6 pkt, drugi = +3, trzeci = + 1
Przekroczenie czasu 1-15 sec = – 1 pkt, 16-30 sec = – 3, 31-60 sec = – 6, powyzej 1 min = – 10 MAX 46 PKT
4. „Cup tasting”
6 zestawów po 3 filiżanki gdzie w dwóch jest ta sama kawa a w trzeciej inna.
Max 6 minut na wybranie filiżanek kawy różniących się od pozostałych dwóch.
Kombinacja 9 gatunków kawy / identyczne kombinacje dla każdego zawodnika.
Oceniamy ilość poprawnie wybranych filiżanek i czas.
Trafiona filiżanka = 6 pkt
Najkrótszy czas = + 6 pkt, drugi +3 pkt, trzeci +1 MAX 42 PKT
d) Program:
piątek 8 kwietnia
10.00 – 10.30 – spotkanie z zawodnikami i sędziami (zasady zawodów)
10.30 – 11.45 – “Espresso”
11.45 – 13.00 – „Cappuccino”
13.00 – 14.00 – przerwa
14.00 – 15.00 – “Cup tasting”
15.00 – 15.15 – zakończenie Olimpiady Kawy
VIII Olimpiada Kawy® , 6-7 kwietnia 2016, Targi EuroGastro, Warszawa, ul. Marsa 56 C
a) Zadanie Olimpiady:
– dla Baristów: wykazanie znajomości zawodu w czterech dyscyplinach z których każda reprezentuje niezbędne
umiejętności zawodu Barista oraz okazja nawiązania kontaktu i wymiana doświadczeń z innymi
Baristami
– dla Właścicieli kawiarni: forma wyróżnienia najlepszych, młodych Baristów, którzy swoim talentem, umiejętnościami i pasją
zmotywują kolegów do większego zaangażowania.
– dla Sponsorów: reklama firmy i potwierdzenie zaangażowania w edukacje i kulture dobrej kawy w Polsce.
– dla Widzów: emocje rywalizacji, widowisko, nauka i dobra zabawa przy coraz bardziej modnym temacie kawy.
b) Uczestnictwo:
Warunkiem jest stała praca w kawiarni jako Barista (minimum 6 miesięcy)
Udział mogą wziąć tylko Barisci, którzy nie brali wcześniej udziału w Polskich Mistrzostwach Barista i Olimpiadzie
Kawy. Trenerzy i kierownicy kawiarni nie mogą brać udziału w zawodach.
Ilość uczestników ograniczona do 12 w kolejności zapisów, max 2 Baristów z jednej sieci kawiarni
Wpisowe PLN 200 + Vat (SCAE członkowie PLN 150 + Vat)
c) Zasady i konkurencje Olimpiady:
Każda dyscyplina będzie oceniana przez akredytowanych sędziów.
Wygrywa Barista, który otrzyma łącznie największą ilość punktów.
1. „Caffe latte i macchiato art”
Przygotowanie i zaserwowanie w ciągu maksymalnie 6 minut 2 identycznych caffe latte i macchiato. Oceniamy poprawność zaparzania espresso (0-10), spieniania mleka (0-10), wygląd/ trudność wzoru (0-10), identyczność / powtarzalność wzoru / latte art (0-10).
Najkrótszy czas = + 6 pkt, drugi = +3, trzeci = + 1
Przekroczenie czasu 1-15 sec = – 1 pkt, 16-30 sec = – 3, 31-60 sec = – 6, powyzej 1 min = – 10 MAX 46 PKT
2. “Irish Coffee”
Przygotowanie i zaserwowanie w ciągu maksymalnie 6 minut 2 Irish coffee. Oceniamy poprawność w przygotowaniu (0-10), wygląd (0-10), temperature napoju(0-10) i smak (0-10).
Najkrótszy czas = + 6 pkt, drugi = +3, trzeci = + 1
Przekroczenie czasu 1-15 sec = – 1 pkt, 16-30 sec = – 3, 31-60 sec = – 6, powyżej 1 min = – 10 MAX 46 PKT
3. „Espresso na czas”
Przygotowanie i zaserwowanie w ciągu 6 minut jak największej ilości poprawnych espresso.
Oceniamy poprawność techniki przygotowania oraz wygląd.
Minimalna objętość naparu = 25 ml, maksymalna objętość = 35 ml (łącznie z krema)
Minimalny czas ekstrakcji = 20 sekund, maksymalny czas ekstrakcji = 30 sekund
1 punkt za poprawnie przygotowane espresso. MAX ? (record = 42!)
4. „Cup tasting”
6 zestawów po 3 filiżanki gdzie w dwóch jest ta sama kawa a w trzeciej inna.
Max 6 minut na wybranie filiżanek kawy różniących się od pozostałych dwóch.
Kombinacja 9 gatunków kawy / identyczne kombinacje dla każdego zawodnika.
Oceniamy ilość poprawnie wybranych filiżanek i czas.
Trafiona filiżanka = 6 pkt
Najkrótszy czas = + 6 pkt, drugi +3 pkt, trzeci +1 MAX 42 PKT
d) Program:
środa 6 kwietnia
10.00 – 10.30 – spotkanie z zawodnikami i sędziami (zasady zawodów)
10.30 – 13.00 – „caffe latte and macchiato art”
13.00 – 14.00 – przerwa
14.00 – 16.30 “- “Coffee in Good Spirits”
czwartek 7 kwietnia
10.00 – 10.30 – spotkanie z zawodnikami i sędziami (zasady zawodów)
10.30 – 13.00 – „Espresso na czas”
13.00 – 14.00 – przerwa
14.00 – 16.00 – „Cup tasting”
16.00 – 16.15 – ogłoszenie wyników, nagrody i zakończenie Olimpiady Kawy
e) Organizacja: Apro Trade / Akademia Kawy® i MTTargi
Kontakt: Agnieszka Brandys tel: 0 22 7817693 / 602 383115, email: info@akademiakawy.pl
EuroGastro „Coffee Village” 6-8 kwietnia 2016 – warsztaty i prezentacje
Warsztaty odbędą się w sali „Coffee Village” obok sceny głównej.
Maksymalna liczba uczestników jednej sesji = 24 osoby.
Udział w sesjach „A” i „B” jest darmowy, ale wymaga rejestracji najpóźniej do dnia 30 marca, obowiązuje zasada kolejności zgłoszeń.
Rejestracji na warsztaty należy dokonać wysyłając e-mail na adres tom.obracaj@aprotrade.pl, w treści podając imię i nazwisko, zajmowane stanowisko wraz z nazwą firmy i adresem.
Udział w sesjach „C” jest darmowy i nie wymaga rezerwacji, obowiązuje zasada kolejności przybycia na warsztaty.
Język prowadzenia warsztatów: PL = Polski ENG = Angielski
Środa – 6 kwietnia 2016: dedykowana dla profesjonalnych baristów, palarni kawy i ekspertów kawowych
A1– „Jak przygotować espresso wysokiej jakości” – Szymon Nowicki i Robert Woźniak (Apro Trade) PL
10.15 (dedykowane początkującym baristom i profesjonalistom branży kawowej)
A2 – „Jak przygotować kawę wysokiej jakości w domu” – Dominik Urbański (Apro Trade) PL
11.15 (dedykowane wszystkim zainteresowanym alternatywnymi metodami parzenia kawy w domu i w kawiarni)
A3 – „Jak zostać lepszym testerem kawy” – Alf Kramer (Norwegia) ENG i PL
12.15 (dedykowane profesjonalistom branży kawowej, ekspertom od jakości kawy i zainteresowanym techniką cup testingu – *zobacz poniżej)
A4 – „Kawy z Brazylii” prezentacja gatunków, obróbki, klasyfikacji i jakości oraz cupping – (BSCA – Speciality Coffee Association of Brazil) ENG i PL
14.00 (dedykowane kupcom kawy zielonej, właścicielom palarni, kontrolerom jakości i szkoleniowcom – wiedza o kawie brazylijskiej)
A5 – „Jamajka Blue Mountain i kawy egzotyczne ” prezentacja specjalnych gatunków kawy i cupping – Jamaica Blue Mountain (UK), ENG
15.00 (dedykowane kupcom kawy zielonej, włascicielom palarni, kontrolerom jakości i szkoleniowcom)
A6 – TBA
16.00
Czwartek – 7 kwietnia 2016: dedykowany dla importerów kawy surowej, palarni kawy, ekspertów kawowych i executives
B1 – „Kawy z Brazylii” prezentacja gatunków, obróbki, klasyfikacji i jakości oraz cupping – (BSCA – Speciality Coffee Association of Brazil) ENG i PL
10.15 (dedykowane kupcom kawy zielonej, właścicielom palarni, kontrolerom jakości i szkoleniowcom – wiedza o kawie brazylijskiej)
B2 – „Jak zostać lepszym testerem kawy” – Alf Kramer (Norwegia) ENG i PL
11.15 (dedykowane profesjonalistom branży kawowej, ekspertom od jakości kawy i zainteresowanym techniką cup testingu – *zobacz poniżej)
B3 – „Rynek kawy w Polsce” – „kiedyś i teraz, import i handel” panel ekspertów – Tom Obracaj (Apro Trade) PL i ENG
12.15 (dedykowane kupcom kawy zielonej, palarniom dużym i małym i dystrybutorom kawy palonej)
B4 – „Jak kupować kawę surową – zasady handlu międzynarodowego i logistyka” – Tom Obracaj i BSCA, ENG i PL
14.00(dedykowane dla importerów kawy zielonej, kupców dla palarni przemysłowych i małych)
B5 – „Business mix 1” – okazja do biznesowej dyskusji o kawie z ekspertami i przedstawicielami branży kawy z kluczowych sektorów przemysłu.
15.00 (dedykowane importerom kawy surowej, palarniom przemysłowym, małym i mikro, dystrybutorom kawy palonej i właścicielom kawiarni)
B6 – „Business mix 2” – kontynuacja biznesowej dyskusji o kawie
16.00
Piątek – 8 kwietnia 2016: dedykowany dla młodych baristów, shop i micro palarni kawy i miłosników kawy
C1 – „Jak przygotować kawę wysokiej jakości w domu” – Dominik Urbański (Apro Trade) PL
10.15 (dedykowane miłośnikom kawy i początkującym baristom)
C2 – „Jak zostać lepszym testerem kawy” – Alf Kramer (Norwegia) ENG i PL
11.15 (dedykowane miłośnikom i młodym profesjonalistom zainteresowanym cup tastingiem i oceną kawy – * zobacz poniżej)
C3 – „Brazylia i Jamajka Blue Mountain” wspólna prezentacja i cuppingu (BSCA i JBM UK) ENG i PL
12.15 (dedykowane miłośnikom kawy i młodym profesjonalistom zainteresowanym odkrywaniem walorów kaw jednorodnych)
C4 – „Jak przygotować perfekcyjne espresso i cappuccino” – Agnieszka Rojewska – Mistrzyni Polski Barista i Latte Art
- (dedykowane baristom zainteresowanym umiejętnosciami potrzebnymi do osiągnięcia tytułu Mistrza Barista i Latte Art J)
Organizator „Coffee Village” – Tomek Obracaj we współpracy z Apro Trade/Akademia Kawy® i MTTargi/EuroGastro
Kontakt: tel. 00 48 22 781 7693, kom. +48 604 900 934, e-mail: tom@tomcaffe.com
Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany programu warsztatów i prezentacji z przyczyn niezależnych od siebie.
* – „Jak zostać lepszym testerem kawy” – A3, B2, C2
„Koła smaków i aromatów są dobre tak jak książki i artykuły o sensoryce i niezliczone opisy, klasyfikacje zrobione przez szereg firm i organizacji .
Ale w odniesieniu do bycia dobrym testerem i zrozumienia reakcji na prezentowane kawy, trzeba poznać fizjologię, psychologię i socjologię stojącą za sposobem, w jaki oceniamy i selekcjonujemy kawę.
Alf Kramer, łącząc doświadczenie ICO (International Coffee Organization), SCAE (Speciality Coffee Organization of Europe) i studia psychologiczne z zachowania Konsumenta, zapozna uczestników z techniką zrozumienia oceny i wyboru kawy. System który pozwoli na dokonanie wyboru kawy co może bezpośrednio wpłynąć na sukces Twojego biznesu”.