Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Jak zachęcić gości do dotrzymywania rezerwacji w restauracji?

Restauracje na całym świecie zmagają się z problemem niedotrzymanych rezerwacji, co generuje duże straty finansowe oraz niepotrzebny kłopot zarówno dla właścicieli restauracji, jak i klientów. Badanie przeprowadzone przez Elavon wykazało, że proste przypomnienie gościom o dokonanym bookingu może znacząco zmniejszyć ten problem. Dodatkowo wprowadzenie systemu zaliczkowego może okazać się skuteczną strategią w minimalizacji nieobecności potencjalnych klientów.

Badanie przeprowadzone przez Elavon objęło ponad 1000 dorosłych respondentów w Polsce. Pytanie dotyczyło tego, co skłoniłoby ich do dotrzymywania rezerwacji. Zaskakujące wyniki pokazały, że niemal jedna trzecia (29%) respondentów zawsze dotrzymuje rezerwacji lub anuluje je z wyprzedzeniem. Jednak przypomnienia o rezerwacjach, zarówno za pomocą telefonu, SMS-a czy e-maila, skłoniłyby wielu potencjalnych nieobecnych do przyjścia.

Spośród tych, którzy przyznali się do czasowej niekonsekwencji w dotrzymywaniu rezerwacji, aż 47% stwierdziło, że telefon z restauracji byłby skutecznym narzędziem zachęcającym ich do przyjścia. W ocenie 47% respondentów równie skuteczna mogłaby okazać się wiadomość SMS. Dla 27% badanych e-mail byłby wystarczającym bodźcem do decyzji o utrzymaniu lub odwołaniu rezerwacji.

Anna Oleksiak, Head of CEE Hospitality w Elavon, komentując wyniki badania, podkreśliła, że restauracje mają w swoim zasięgu prosty sposób na redukcję liczby nieobecności. – Przypomnienie klientowi o rezerwacji może przynieść podwójną korzyść: zmniejszenie ryzyka nieobecności oraz budowanie trwałych relacji z klientami. Można to nawet połączyć z programem lojalnościowym lub zbieraniem opinii klientów.

Zaliczki jako alternatywa

Choć przypomnienia o rezerwacjach stanowią skuteczną metodę, niektóre restauracje mogą rozważyć także wprowadzenie zaliczek. Choć to mniej popularne rozwiązanie w Polsce, działa z powodzeniem w innych częściach Europy. Warto przy tym wziąć pod uwagę, że nieobecność klienta w danym terminie może skutkować utratą potencjalnych dochodów.

Porządny system punktu sprzedaży (POS) może pomóc restauracjom w tym procesie. Pozwala to na połączenie systemu rezerwacji z systemem rozliczeniowym, umożliwiając wysyłanie przypomnień do gości oraz automatyczne potrącenie zaliczki od ostatecznego rachunku – wskazuje Anna Oleksiak.

Takie rozwiązanie minimalizuje wysiłek personelu i może znacznie poprawić zarządzanie rezerwacjami. Jednak restauratorzy powinni zachować ostrożność przy wprowadzaniu zaliczek. Może to zniechęcić niektórych klientów, szczególnie w Polsce, gdzie taka praktyka nie jest powszechna. Warto zastanowić się nad ich zastosowaniem głównie w przypadku większych grup gości lub w dniach o szczególnie dużej frekwencji.

Aktualności

590 lat króla rieslinga

13 marca 2025 roku przypada 590. rocznica pierwszej historycznej wzmianki o rieslingu, najważniejszej odmianie winogron w Niemczech. Tego dnia w 1435 roku Klaus Kleinfisch, administrator

Mistrzostwa Młodych Kelnerów 2025

Przed nami VII edycja ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Kelnerów 2025, które odbędą się 20 marca br. o godz. 10.00  w budynku Zespołu Szkół Ponadpodstawowych  nr 3

THE BEST PIZZA AWARDS 2025

Już 25 czerwca 2025 r. Mediolan stanie się światową stolicą pizzy – The Best Pizza Awards powróci z trzecią odsłoną wydarzenia. Ta długo wyczekiwana gala

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron