Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Międzynarodowy Dzień Kawy

Międzynarodowy Dzień Kawy przypada 29 września. Choć Polacy nie należą do światowej czołówki w spożywaniu tego napoju, to Polska z 13 bilionami wypijanych filiżanek kawy rocznie jest rynkiem z ogromnymi perspektywami rozwoju. Zmiany nawyków kawowych Polaków, które dokonały się w pandemii, a jednocześnie sukcesy polskich baristów na arenie międzynarodowej, przekładają się na wzrost kultury spożycia kawy i lepszą obsługę klientów w kawiarniach.

Rocznie każdy Polak wypija kawę z około 3 kg ziaren, co w porównaniu z europejskimi liderami, krajami skandynawskimi, gdzie na statystycznego mieszkańca przypada 13 kg ziaren, stanowi niewiele. Jednak 75% Polaków pije kawę codziennie, a prawie połowa nie poprzestaje na jednej filiżance. Głównym powodem, dla którego sięgamy po kawę, jest jej smak, dlatego branża kawowa z optymizmem patrzy na ożywienie tego segmentu.

Nowe trendy w Polsce

Jak twierdzi, Marcin Rusnarczyk, Mistrz Polski Baristów, Sędzia Polskich i Międzynarodowych Mistrzostw Baristów, członek Rady Programowej GASTROTARGÓW SMAKKi, ostatnie lata za sprawą pandemii znacząco wpłynęły na sposoby spożywania kawy przez Polaków. Zamknięcie branży HoReCa w pierwszym kwartale 2020 roku spowodowało, że Polacy zakupili dużo automatycznych ekspresów, przenosząc tym samym konsumpcję kawy do domu. W tym czasie zwiększyło się zainteresowanie kawami ziarnistymi, co w porównaniu do wcześniejszej dominacji kawy rozpuszczalnej i sypanej, jest ważną zmianą. Do zakupionych w pandemii ekspresów, konsumenci dobierają dziś dobrej jakości kawę ziarnistą i otwierają się na produkty z nowych kierunków, tj. Peru, Ugandy, Ruandy, Gwatemali czy Meksyku. Coraz popularniejsze stają się kawy jasno palone, charakteryzujące się mniejszą goryczką, a większym repertuarem aromatów.

Nie bez znaczenia pozostaje również obserwacja, że obniżył się wiek osób pijących kawę, obecnie coraz częściej sięgają po nią osoby nawet poniżej 20 roku życia. Bieżąca sytuacja gospodarcza, gdzie rosnąca inflacja bezpośrednio wpływa na portfele Polaków, znajduje odzwierciedlenie w wielkości zamówień składanych w kawiarniach. Klienci coraz częściej proszą tylko o kawę lub z drobnym ciastkiem, a nie z dużym deserem.  

Biznes kawowy – na topie małe palarnie i zdolni bariści

Zmiany w zwyczajach kawowych Polaków są nieodłącznie związane z funkcjonowaniem przedsiębiorców w tej branży. W pandemii powstało wiele małych  palarni, z których w większość oferuje znakomitą, rzemieślniczą kawę. Chęć spożywania dobrej jakościowo kawy to szansa dla małych lokalnych palarni, które dostarczają klientom ziarna o ciekawych smakach i optymalnym poziomie wypalenia.

Poza tym, właściciele lokali gastronomicznych mając na uwadze niezwykle istotną dla dzisiejszego klienta jakość obsługi, coraz większą wagę przykładają do kształcenia baristów. Choć zawód ten w Polsce jest promowany dopiero od 10 lat, rodacy odnoszą w nim światowe sukcesy. W czerwcu br. Agnieszka Rojewska, pierwsza kobieta, wygrała World Coffee in Good Spirits w Mediolanie organizowane przez Specialty Coffee Association (SCA), a wcześniej w 2018 roku została Mistrzynią Świata Baristów. Jest jedną z trzech osób na świecie, która ma dwa tytuły mistrza świata w dwóch różnych kategoriach.

Jak podsumowują eksperci, trend spożywania coraz lepszej kawy przez Polaków utrzyma się, co przełoży się na wzrost kultury jej picia i lepszą obsługę klientów. Dlatego też duże znaczenie mają profesjonalne wydarzenia, takie jak zapowiadane GASTROTARGI SMAKKi, które odbędą się 23-25 marca 2023 w Warszawie, gdzie wszyscy, którzy tworzą branżę, będą mogli dokształcać się i wymieniać doświadczeniami. 

Więcej informacji znajduje się na: www.smakki.pl i w mediach społecznościowych.

* * *

GASTROTARGI SMAKKi to nowe wydarzenie na mapie branży HoReCa, które odbędzie w dniach 23-25 marca 2023 w Centrum EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego 12/14 w Warszawie. To projekt,  który na stale zagości w kalendarzu branży, gdzie będą promowane najświeższe trendy w gastronomii i nowości produktowe. Hasło #gastronomiawspolnasprawa połączy społeczność, która działa na rzecz wspólnego celu, aktywnie wspiera się w rozwoju, dzieląc się wiedzą i doświadczeniem. Pomysłodawcami i założycielami nowej inicjatywy są m.in. Grzegorz Sendor, prezes zarządu i Anna Wielgos, wiceprezes zarządu firmy Space4Trade, organizatora GASTROTARGÓW SMAKKi.

Fot. freepik.com

Aktualności

590 lat króla rieslinga

13 marca 2025 roku przypada 590. rocznica pierwszej historycznej wzmianki o rieslingu, najważniejszej odmianie winogron w Niemczech. Tego dnia w 1435 roku Klaus Kleinfisch, administrator

Mistrzostwa Młodych Kelnerów 2025

Przed nami VII edycja ogólnopolskich Mistrzostw Młodych Kelnerów 2025, które odbędą się 20 marca br. o godz. 10.00  w budynku Zespołu Szkół Ponadpodstawowych  nr 3

THE BEST PIZZA AWARDS 2025

Już 25 czerwca 2025 r. Mediolan stanie się światową stolicą pizzy – The Best Pizza Awards powróci z trzecią odsłoną wydarzenia. Ta długo wyczekiwana gala

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron