Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Podsumowanie konferencji MADE FOR Restaurant, edycja New Rules, Perpetuum Mobile, Warszawa, 23.04.24

Znamy nazwiska TOP 50 Restauratorów Innowatorów. To była wisienka na torcie MADE FOR Restaurant, całodziennego spotkania pełnego burzy pomysłów, gorących dyskusji merytorycznych, szalonych idei, networkingu, poczęstunków z klasą i ekskluzywnych alkoholi oraz świetnej muzyki. Wspólnymi siłami 600 liderów branży stworzyło nową instrukcję obsługi dla restauracyjnego Perpetuum Mobile. Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski płynące z tego spotkania.

Emocje na scenie

Już po raz trzeci dziennikarki i dziennikarze magazynu Forbes oraz ekspertki/ci agencji For Solutions stworzyli jedyny ranking, który profesjonalnie i skrupulatnie ocenia działania i rozwój biznesowy restauratorów z całej Polski.

Pierwsze miejsce w rankingu Top 50 Restauratorów Forbes&FOR 2024 zajęli Andrea Camastra i Marcin Zawadzki z restauracji Nuta, jedynej warszawskiej restauracji nagrodzonej gwiazdką Michelin. Drugie – Alon i Alicja Than, restauratorzy prowadzący: Izumi Sushi, Alon Omakase, Kiseki, The Sushi, Kago, Matcha Bistro & Bar. Brązowy medal otrzymał Łukasz Burda, twórca restauracji White Marlin, Restauracji Maniera i Wozowni Sopockiej.

Nagrodę główną ufundował partner konferencji, miasto goszczące Wrocław, zapraszając zwycięzcę na zasłużoną i intensywną przygodę w „polskiej Wenecji”. Pełna lista nagrodzonych restauratorów do sprawdzenia w majowym wydaniu magazynu Forbes i na stronie www.forbes.pl.

Ponad 30 ekspertów w trakcie rozmów na scenie wypracowało instrukcję do stworzenia idealnego silnika restauracji na miarę czasów, możliwości restauratorów, potrzeb ich pracowników oraz oczekiwań gości.

Po pierwsze: technologia odpowiedzią na kryzys pracowniczy

Panel dyskusyjny otwierający konferencję – O oddziaływaniach zewnętrznych: polityce, prawie i ekonomii, czyli wiedzy, która utrzymuje na fali restauratora w 2024 roku – prowadzony przez Magdalenę Lemańską, dziennikarkę magazynu Forbes, skupił się wokół deficytu pracowników na rynku oraz próbie odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób technologia oraz automatyzacja mogą pomóc restauratorom. Oto najważniejsze wnioski:

  • biznes restauracyjny jest zorientowany na proces, to biznes permanentnej zmiany; dynamika, potrzeba śledzenia trendów, brak stagnacji i wybieganie w przyszłość są tu fundamentalne;
  • w niedalekiej przyszłości większe firmy gastronomiczne/ restauracje będą podkupywać pracowników z mniejszych firm, bo będzie ich na rynku jeszcze mniej niż obecnie; proces podkupywania już jest na porządku dziennym w Warszawie i bez przestrzeliwania wynagrodzeń trudno pozyskać osobę o wysokich kompetencjach;
  • wzrost kosztów pracownika i realny brak ludzi do pracy będzie powodował potrzebę zastąpienia ich automatem, robotem. Pytanie, na ile zastosowanie technologii i usprawnienia organizacyjne mogą zafunkcjonować przy prowadzeniu restauracji? Automatyzacja jest nieunikniona, ale temat wymaga indywidualnego podejścia i uważnego pochylenia się nad specyfiką swojego biznesu, żeby go nie odhumanizować;
  • inwestycja w automatyzację procesów na kuchni pomoże zredukować ilość pracowników a najważniejsze przy wyborze sprzętu są: wydajność, trwałość, wysoka jakość pracy w trudnych warunkach, oszczędność energii, wody i chemii.

W panelu wzięli udział: Joanna Sobczyk, prezeska Winterhalter, Radosław Fronc, założyciel i współwłaściciel grupy restauracyjno-hotelowej MSHG, minister gospodarki Gospodarczego Gabinetu Cieni Business Centre Club i główny ekonomista Grant Thornton – Marcin Mrowiec, Hubert Czwarno – restaurator, twórca PaTaThai i Kamil Kraszewski – restaurator, twórca Nicoletty, Marcello, Instalacji Art Bistro.

Po drugie: szykuj listy płac i procentów

Panel o zmianach na rynku uzupełnił wykład Bartłomieja Małkiewicza z Kancelarii prof. Marka Wierzbowskiego, który w jasnych punktach przedstawił newsy prawne obecnego roku. Najważniejsze z nich:

  • od połowy sierpnia restauratorzy są zobowiązani, żeby w menu oznaczać zawartość procentową alkoholu w karcie;
  • niedługo zacznie działać Krajowy System e-Faktur, Ministerstwo Finansów zapowiedziało już takie rozwiązanie technologiczne, a datę jego wprowadzenia ogłosi na przełomie kwietnia i maja;
  • od połowy roku każdy pracodawca będzie musiał ujawnić wynagrodzenia swoich pracowników; wynagrodzenia (lub chociaż widełki) muszą być także podawane w ogłoszeniach o pracę.

Po trzecie: skandal się nie opłaca

Silnik restauracji nie zadzia bez dobrego marketingu – a taki rozumie trendy i potrzeby ludzi, wywołując emocje, które ściągną gości do lokalu. O tym, na ile obecnie można sobie pozwolić przy budowaniu strategii marketingowej oraz czy uderzanie w skrajnie wrażliwe tony może się biznesowo opłacić – dyskutowali eksperci w trakcie panelu prowadzonego przez dziennikarkę i reporterkę, Katarzynę Bednarczykównę. Kluczowe wnioski:

  • budowanie społeczności wokół restauracji ze zrozumieniem potrzeb i aspiracji grupy docelowej, działanie socialowe, korzystanie z konkursów kulinarnych organizowanych przez globalne marki – to obecnie jedne z najbardziej trafnych działań wizerunkowych;
  • trzeba odróżnić chwilową sławę, którą daje prowokacja od faktycznego sukcesu wizerunkowego i biznesowego, a ten buduje się w procesie: nie nagle, a miesiącami, latami, dzięki dobrze skonstruowanej i konsekwentnie prowadzonej strategii komunikacji uwzględniającej potrzeby i uczucia grup docelowych;
  • nadmierne skandalizowanie i kontrowersja się nie opłaca; marketing ma być bezpieczny, zwłaszcza w czasach, w których żyjemy; ironizujmy, bawmy się konwencją, ale nie nadużywajmy wrażliwości ludzi;
  • bardzo ważny jest storytelling, czyli umiejętność stworzenia i opowiedzenia historii, legendy, bajki, do której zapraszamy naszego gościa – teraz restauracja musi mieć do zaoferowania znacznie więcej niż menu;
  • ważne jest rozumienie swojej lokalizacji i korzystanie z niej, żeby rozbudować grupę celu;
  • klasyka zawsze się sprawdza: jakość dań i autentyczność restauracji buduje przywiązanie gościa, a to z kolei wywołuje dobry marketing szeptany i oddolną, darmową reklamę.

W panelu wzięli udział: Agnieszka Borek z FIKI, Beata Jaworska z Kraft Heinz Foodservice, reporter i pisarz Witold Szabłowski, Rafał Olecki (Family American Food by Olek), Mariusz Jamroszczyk (Bałtowski Zapiecek, Burgerownia Browar Bałtów) i Piotr Śliwa (FoodX).

Po czwarte: miasto ma być w kontakcie z gastro

Restauracyjne perpetuum mobile potrzebuje odpowiedniego wsparcia z zewnątrz. O to, na czym oprzeć dobrą kulinarną markę miasta, pytał ekspertów Janusz Bujko z BEELINE Research&Consulting, twórca badania o kulinarnej marce Wrocławia. Co jest najważniejsze?

  • łączenie historii miasta z kulinariami i lokalnymi markami; wykorzystanie lubianych, tradycyjnych, lokalnych produktów do prowadzenia narracji restauracyjnego menu;
  • bazowanie na nostalgii: wykorzystanie korzeni rodzinnych restauratorów i szefów kuchni, powrót do smaków i dań, które kojarzą się z domem oraz serwowanie ich w nieoczywisty sposób;
  • wychodzenie poza kuchnię lokalną, a nawet regionalną – tworzenie mikrokosmosu kulinarnego w dużym mieście, serwowanie kuchni z całego świata, korzystając z polskiego twistu i z polskich produktów;
  • miasto powinno być w kontakcie z rzeczywistością i jej wyzwaniami: ważna jest kuchnia kryzysu klimatycznego, kuchnia wegańska i odpowiedzialna w kontekście naszego wspólnego dobra;
  • pokazywanie produktu lokalnego w indywidualnej interpretacji szefa kuchni – to przyciąga zagranicznych dziennikarzy i ekspertów kulinarnych mających wpływ na międzynarodowe rankingi i gwiazdki;
  • zrzeszanie lokalnych szefów kuchni przez miasto i zapraszanie mieszkańców na wspólne, miejskie kolacje; festiwale kulinarne; promocja lokalnego rolnictwa.

W panelu wzięli udział: Tomasz Kempka z Polskiej Organizacji, Barbara Markiewicz – L’Entre Villes, Goldwasser, Goldwasser Brasserie, Targ Rybny Fishmarkt, Trójmiasto, Bartosz Napieraj – wrocławski Mercado Tapas Bistro i OdNowa Bistro, Małgorzata Karkocha – wrocławska IDA kuchnia i wino, Magdalena Kurowicka – warszawski Dziki Królik.

Po piąte: ego is not your amigo!

Temat wsparcia wewnętrznego restauracyjnej maszyny, czyli energii zespołu, podjęła z kolei Anna Smolec, redaktorka naczelna magazynu Restauracja – naturalnie wspólnie ze znakomitymi restauratorami i ekspertami. Jak wykorzystać potencjał dwóch-trzech pokoleń, które ścierają się na rynku?

  • rekrutacja nie może być przypadkowa, budowanie zespołu jest planem, a „dzień próbny” nie ma żadnego sensu;
  • zamiast narzekać na niedostatki Gen Z, opłaca się zwrócić uwagę na jej walory – to kluczowa postawa dla restauratora, który chce mieć teraz stabilny i dobrze funkcjonujący zespół;
  • ego is not your amigo! W rozmowie z pracownikiem nie popisujemy się „ja wiem! ja znam!”; miejsce nadętego ego warto zastąpić ciekawością i otwartością na drugiego człowieka: poprosić pracownika o rozwiązanie, spytać się go o oczekiwania, o to, co myśli. Tak odkrywa się potencjał ludzi, którzy z nami pracują;
  • „kiedyś to było, teraz to nie ma” – czasy się zmieniły, pokolenia się zmieniają, ale najważniejsze pytanie brzmi: czy szefowie potrafią się zmienić? Bo jeśli traktują pracownika tak, jak sami byli traktowani, nie ma się co dziwić, że efekt drastycznie mija się z oczekiwaniami. Gdy do zarządzania zespołem szef używa technik, które były stosowane na nim kilkanaście lat temu – wpadnie w tarapaty;
  • czerpanie ze specyfiki pokoleniowej: prosta i przejrzysta komunikacja z pokoleniem Z przez social media, wykorzystanie ich potencjału komunikacyjnego i umiejętności technologicznych oraz szybkości przyswajania nowych technologii, a wszystko z szacunkiem dla ich potrzeby równowagi między czasem pracy a czasem na życie osobiste. To stoi w kontrze z postawą pokolenia X nauczonego, że praca jest na drugim miejscu po rodzinie, ponad dobrostanem psychicznym i przyjemnościami. Iksy są doskonałe w przekazywaniu doświadczenia zawodowego pokoleniu Z, które chętnie z tej wiedzy skorzysta, przekazując wzajemnie pokoleniu X swoje technologiczne umiejętności;
  • integracja, ale nie na imprezie raz do roku; szef jest animatorem, umie jednoczyć zespół, ale też prowadzić rozmowy jeden na jeden, komunikować się na bieżąco, przekazywać konstruktywne informacje zwrotne;
  • tylko restauracja, która dużo daje pracownikom, może od nich dużo wymagać.

W panelu wzięli udział: Maciej Szymański z Food Town w Fabryce Norblina, Aleksandra Źrałka z hotelu Novotel, Anna Pycińska z Rational, Anna Grabarek, restauratorka prowadzącą łódzką Bawełnę, Len, Szpulkę i Projekt Wekownia oraz Michał Gniadek z warszawskiego Yes Butcher!

FOR DATING: liderzy branży dyktują nowe reguły

W hotelu Novotel przy dziesięciu okrągłych stołach siadło dziesięciu liderów, którzy wspólnie z przeszło setką gości wypracowało odpowiedzi na najważniejsze pytania nurtujące branżę. Innowacje i patenty – jak je wdrażać? Oto wnioski:

  • Andrzej Herrmann – Chefs Culinar. Trend convenience w restauracji – przyszłość czy spadek jakości?

Za trendem przemawia: ekologia, zero waste, automatyzacja w odpowiedzi na rosnące koszty pracy, powtarzalność jakości, policzalność, łatwość do nauczenia się produktów, jeśli chodzi o obsługę przy rotacji pracowników, oszczędność energii i czasu, unikanie strat. Pojawi się jedna niebezpieczeństwo: trzeba uważać na początkujące firmy, które mogą mieć okresowe problemy z jakością.

  • Jolanta Jurkowlaniec – Dinette. Czy warto próbować z nowymi aplikacjami, start-upami i technologiami?

Za próbami przemawia: automatyzacja procesu rezerwacji i zamówień; automatyzacja po stronie zarządzania kosztami stałymi (prąd, woda, gaz), redukcja czasu pracy pracowników, ograniczenie food cost i food waste, zwiększenie procentu gości, którzy wracają do lokalu. Na nie jest utrata indywidualnego podejścia i straty w budowaniu relacji z gościem.

  • Mariusz Piórkowski – MojStolik.pl. Co wiemy o naszych gościach? Skąd czerpać wiedzę?

Tu najważniejsze są systemy IT, które pomagają w dobie zmieniającego się personelu. Wiedza płynie też z social mediów, które to wspierają w zbieraniu informacji o preferencjach kulinarnych gościa, analizach. Nowoczesne systemy technologiczne pomagają nawet odkryć restauratorom, kiedy człowiek podejmuje decyzję o pojawieniu się w danej restauracji.

  • Agnieszka Borek – Fika. Sztuczna inteligencja w social mediach.

Ignorancją jest teraz nie wiedzieć nic o AI, ale przesadą jest nadawać jej nadmierne znaczenie, którego nie ma. To ona ułatwia i pomaga przyspieszyć  działania marketingowe – ma nam pomóc, ale nie wykonać pracę za nas. Trzeba nauczyć się mądrze z niej korzystać, rozmawiać z nią, wydawać jej odpowiednie komendy, polecenia, bo im więcej powiemy jej o nas, o naszym miejscu, naszym lokalu, tym bardziej będzie dokładna i dedykowana dla nas. Możemy m.in. zacząć pisanie z nią scenariuszy do rolek, tekstów do postów, prostych analiz trendów, analiz marketingowych.

Czego nie zrobi: nie ma funkcji w stu procentach kreatywnej, nie odnosi się do uczuć, do emocji, co najwyżej może nas w tym wspomagać, nie ma empatii, nie umie wczuć się w daną sytuację jak człowiek, nie zbuduje relacji międzyludzkich, nie podejmie strategicznych działań marketingowych, nie ma intuicji ani moralności, co jest kluczowe w niektórych aspektach marketingu.

  • Piotr Kawicki – Nespresso. Innowacyjne rytuały i doświadczenia wokół stołu – zwiększanie marżowości.

Ważny jest innowacyjny produkt i sposób jego podania (nawet szalony pomysł np. podanie drinka w wanience dla lalek); oferta ekstra dodatków; umożliwienie kelnerowi/kelnerce sprzedaży produktów generujących marżę; łączenie sklepu z gastronomią, up-selling, co dobrze wpływa wizerunkowo na spójność konceptu; zaangażowanie gościa w rytuał przy stole.

  • Agata Polityło – WOLT. Delivery – Rzeczy, które mogą Cię zaskoczyć. Co sprzedawać i jak zarabiać?

Oto kilka wątków:

1. Intuicyjną metodą tworzenia menu do dostawy jest wożenie tego, co dobrze się wozi. Okazuje się, że jednak użytkownicy nie oczekują rzeczy idealnych, tylko najsympatyczniejszych i pasujących im do sytuacji zakupowej (siedzą na kanapie albo w biurze).

2. Lokalizacja: food delivery nie ma pojęcia, czy wozi zamówienia z najpiękniejszej kamienicy w okolicy, czy z sutereny. Jeśli chce się optymalizować koszty, otwierać koncepty z dostawami, warto rozważyć tańsze i mniej atrakcyjne lokalizacje. Ludzie będą oceniać nas pod kątem jakości kuchni i brandu, nie wyglądu miejsca, w którym są tworzone.

3. Testowanie nowych konceptów na platformach dostaw, zanim pojawią się w realu – pomoc w kalkulacji ryzyka przy nowych lokalach.

  • Marcin Marciniuk – Dotykačka. Czas to pieniądz: optymalizacja, automatyzacja, integracja, jak?

Kuchnia jest największym wyzwaniem – ważne są narzędzia do maksymalnej powtarzalności i ułatwienia pracy kucharzy. Po drugie – automatyzacja w celu przyspieszenia czasu wydania jedzenia. Po trzecie – czytelny przepływ zamówień, automatyczne zbieranie informacji. Po czwarte – sala: jedyna szansa na pierwsze wrażenie. Ważny jest czas reakcji, prędkość pracy, eliminacja pomyłek ludzkich dzięki kodom QR, tabletom, cyfryzacji, etc. Po piąte – analizy biznesowe w formie cyfrowej ułatwiające szybkie reagowanie w prowadzeniu biznesu. Po szóste – uważność na człowieka. Korzystanie z technologii tak, ale trzeba uważać, aby nie odhumanizować restauracji.

  • Marcin Smoczyński – Fromażeria. Nagrody i rankingi – chciane czy niechciane? Czy warto mieć gwiazdkę Michelin?

Tak, ale są odcienie szarości.

Plusy: To bardzo mocne wyróżnienie marketingowe, które przekłada się na wynik finansowy. Gwiazdka pomaga stworzyć silniejszy i trwalszy zespół, bo przyciąganie nowe talenty lub nie pozwoli talentom szybko odejść. Gwiazdka zostaje w restauracji, nie odchodzi razem z szefem kuchni. Nagrody Michelin przyciągają zagranicznego gościa, turystę o większym portfelu. To też okazja do zmiany segmentu, w którym się gra.

Minusy otrzymania gwiazdki zależą od nastawienia restauratora, który ją dostanie. Na pewno wzrasta presja: z jednej strony potrafi być dobra i działać motywująco, z drugiej umie mocno podkopać grunt pod stopami. Kolejny minus – tworzy się pozorna niedostępność restauracji dla części gości; luksusowa niedostępność doświadczenia.

  • Marek Cynowski – Rebel Tang, Marcin Czurak – AVIKO. Biznesowe związki – jak i z kim zacząć, żeby się nie sparzyć? 5 zasad

1. Analiza – nie tylko myślimy o tym co i jak chcemy zrobić, ale dlaczego i po co.

2. Jasne określenie celów i oczekiwań dla każdej ze stron współpracy.

3. Jasne ustalenie warunków współpracy dla każdej ze stron – także warunków wyjścia ze współpracy, jeśli nie pójdzie po naszej myśli.

4. Budowanie zaufania i transparentności.

5. Elastyczność i otwarcie.

  • Tomek Czechowski – Baba, Młoda Polska. Innowacyjne zaopatrzenie: rolnictwo czy dostawcy? 5 argumentów za i 5 przeciw

Za rolnictwem:

1. Kontrola jakości.

2. Dobry PR restauracji.

3. Wspieranie lokalnych rolników i producentów.

4. Współpraca na poziomie szef kuchni-rolnik.

5. Rozwijanie polityki zero waste.

Przeciw rolnictwu:

1. Problemy z zagwarantowaniem stałej oferty produktów.

2. Brak elastyczności w ofercie produktów.

3. Bardzo dobra logistyka dostaw.

4. Możliwość wypracowania z dostawcami bardzo dobrych cen.

5. Stała oferta produktów od dostawców.

SHOW KULINARNE: stworzenie talerza OdNowa

Ponieważ jedzenie nie jest bezkarne, jedna wyjątkowa szefowa kuchni i siedmiu wyjątkowych szefów, stanęło na konferencji przed wyzwaniem stworzenia talerza OdNowa. Głównym motywem show kulinarnego było odzwierciedlenie potrzeby rewolucji, do której nawołuje współczesność oraz jej wyzwania: społeczne, ekonomiczne, klimatyczne, technologiczne. To one kreują przyszłość gastronomii, jej być albo nie być. W trakcie spektaklu można było zobaczyć: comfort food przyszłości w wykonaniu Sławomira Miotka (AVIKO), restauracyjny obieg zamknięty z menu bez strat, który zademonstrował Konrad Kowalski (Let’s Nibble), demokratyzację luksusu, czyli nostalgiczny fine dining w show Łukasza Budzika (Między Mostami), łamanie kulturowego tabu w wykonaniu Pawła Biskupskiego (Kraft Heinz Foodservice), igranie zmysłami Justyny Sekundy (Sekunda w kuchni), rewolucyjną zmianę pokazaną rękami Macieja Majewskiego (KUK), wojnę wege z mięsem w interpretacji Michała Karadżowa (Chefs Culinar) oraz wodę: dobro luksusowe – tu Julian Karewicz (Nestle Waters).

Na etapie pomysłów szefów kuchni wsparła prof. Anna Królikiewicz z gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych – artystka wizualna, malarka, rysowniczka i twórczyni instalacji, która od lat zgłębia wielozmysłowość jedzenia i fizjologię smaku. Muzykę do poszczególnych performance’ów kulinarnych dobierał Tomasz Muza – DJ i szef m.in. krakowskiej restauracji Molám Thai Canteen & Bar.

Wine pairingiem do części dań spektaklu zajął się Master Sommelier Piotr Pietras (Winkolekcja, Kontakt wino&bistro). Barmański profesjonalny pairing na bazie produktów marki Chopin prezentowali m.in. Ewelina Figiel z Food Town w Fabryce Norblina – Breakfast Corner, Arkadiusz Białkowski z Hotelu Golden Tulip i Damian Deptuła z Hotelu Nad Sandelą.

Poza spektaklem, konferencja była przeplatana innowacyjnymi degustacjami oleju rzepakowego, wprowadzanymi na scenie przez Ewę Myśliwiec z Polskiego Stowarzyszenia Producentów Oleju, oraz degustacjami przygotowanymi przez szefa kuchni Jana Kilańskiego z Saucify Catering i influencerkę Dagmarę Rosiak (Będzie Dobrze, Głodna Daga). Degustacje sfinansował Fundusz Promocji Roślin Oleistych. Z kolei w trakcie warsztatów Antonius Caviar i Wódka Chopin przedstawili nową odsłonę klasycznego duetu: kawioru i wódki, przygotowaną przez Agatę Łakomiak-Winnicką z Antonius Caviar.

Łamanie zasad

Szaleństwem jest robić wciąż to samo i oczekiwać różnych rezultatów – powiedział kiedyś Albert Einstein, a wzięli sobie to do serca budujący i wspierający markę gastronomiczną Wrocławia. Dlatego właśnie to miasto królowało w programie, na warszawskiej edycji konferencji: byli TOP restauratorzy w rankingu, szefowie, eksperci, przedsiębiorcy w debatach i FOR Datingu oraz w kulinarnym show. Na kolejną edycję wydarzenia organizatorzy zapraszają już w listopadzie do Poznania.

Organizatorem konferencji jest FOR Solutions, agencja komunikacji i kreowania wydarzeń dla branży Food & HORECA.

„Przegląd Gastronomiczny” był patronem medialnym wydarzenia.

Fot. Karol Stańczak

Aktualności

Mistrzowie Smaku wracają

Gdzie wybrać się na najlepszy obiad lub kolację? Gdzie zjeść najsmaczniejszą pizzę i burgera? Który kelner, barman i menedżer restauracji najlepiej odpowiada na potrzeby klientów?

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron