Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Restauracje z szybkim jedzeniem na wakacyjnym minusie

W wakacje br. ruch w pizzeriach spadł rdr. o 10,3%, a w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka – o 3,2%. W obu rodzajach placówek ubyło klientów – odpowiednio 11,4% i 1,7%. W tych pierwszych restauracjach średnia liczba odwiedzin przypadająca na konsumenta w jednym miesiącu minimalnie wzrosła, a w drugich – nieznacznie się zmniejszyła. Z kolei średni czas trwania wizyty wydłużył się o 28 sekund w pizzeriach oraz o 5 sekund w lokalach z kanapkami i daniami z kurczaka. Takie wnioski płyną z najnowszego raportu, który powstał na podstawie obserwacji zachowań blisko 3 mln konsumentów w ponad 1,8 tys. restauracji typu fast food.

Jak wynika z cyklicznego raportu firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy UCE RESEARCH, od czerwca do sierpnia br. footfall (ruch) w badanych pizzeriach zmniejszył się o 10,3% rdr. W tym samym czasie w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka nastąpił spadek o 3,2% rdr. Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół ponad 1,8 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, Telepizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Da Grasso i Biesiadowo). Analitycy przyjrzeli się zachowaniom blisko 3 mln konsumentów.

Na pewno te wyniki trudno byłoby odnieść do zmiany nawyków żywieniowych Polaków. W naszej opinii, na spadek ruchu mogło wpłynąć kilka czynników. Można wskazać na specyfikę okresu wakacyjnego. Ponadto sytuacja ekonomiczna Polaków mogła decydować o zmniejszeniu okazji do stołowania się poza domem. Warto zwrócić też uwagę na trend związany ze składaniem zamówień przez aplikacje oferujące dowóz posiłków do domu – komentuje Łukasz Pytlewski z firmy technologicznej Proxi.cloud.

Z raportu wynika również, że rdr. spadła liczba klientów w pizzeriach – o 11,4%, a w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka – o 1,7%. Jak stwierdza Mateusz Chołuj z Proxi.cloud, dwucyfrowy spadek bez wątpienia jest biznesowo odczuwany przez sieci pizzerii. Można spodziewać się, że one rekompensują ten stan wyższymi cenami. Natomiast współautorzy badania z platformy UCE RESEARCH zauważają, że niższy ruch w tego typu lokalach wcale nie musi przekładać się na mniejszy zarobek branży, bo coraz więcej osób zamawia tego typu jedzenie na wynos, więc naturalnie nie musi się pojawiać w danym lokalu.

Spadek liczby klientów w przypadku sieci z kanapkami i daniami z kurczaka ma znacznie mniejszą skalę. To może się wiązać z dużo większymi inwestycjami w działania reklamowe tychże podmiotów – dodaje Łukasz Pytlewski.

Autorzy raportu przeanalizowali też średniomiesięczną częstotliwość wizyt. W przypadku pizzerii średnia liczba odwiedzin przypadająca na klienta w jednym miesiącu wzrosła o 1,2%. Od czerwca do sierpnia br. wynosiła 2,3, podobnie było rok wcześniej. Z kolei w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka widzimy spadek o 1,5%. Ostatnio odnotowano 3,6 wizyt, a poprzednio – 3,6.

Zmiany są nieznaczne i nie wpłynęły istotnie na ruch. Kluczową kwestią jest tutaj odpływ klientów. Stąd sieci powinny w większym stopniu skupiać się na pozyskiwaniu i utrzymaniu gości, nie tylko na działaniach nakierowanych na wzrost częstotliwości wizyt – analizuje Łukasz Pytlewski.

Z raportu wiemy też o wydłużeniu średniego czasu trwania pojedynczej wizyty w placówkach typu fast food. W przypadku pizzerii jest to wzrost o 2% (od czerwca do sierpnia br. – 22:49, w analogicznym okresie ub.r. – 22:21). W lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka nastąpił mniejszy skok, tj. o 0,4% (ostatnio – 23:04, rok wcześniej – 22:59).

Na tego typu dane wpływa to, ile zamówień jest konsumowanych na miejscu, a ile – na wynos. Wyższy udział tych ostatnich skraca wizyty w restauracjach. Można byłoby się spodziewać, że czas poświęcony na zamówienie i konsumpcję w pizzerii jest dłuższy niż w lokalu z kanapkami i daniami z kurczaka. Zbliżone wyniki mogą świadczyć o tym, że w przypadku pizzerii, w porównaniu z lokalami oferującymi kanapki i dania z kurczaka, wyższy udział mają zamówienia na wynos – zaznacza Mateusz Chołuj z Proxi.cloud.

Jak podsumowuje Łukasz Pytlewski, w najbliższym czasie nie należy spodziewać się znaczących zmian w poziomie ruchu dla restauracji typu fast food. Z punktu widzenia długoterminowych trendów, analitycy będą obserwować, czy liczba klientów w lokalach zmniejszy się z powodu rozwoju aplikacji i platform do składania zamówień z dowozem. Nasilenie tego zjawiska może być naprawdę sporym wyzwaniem dla placówek działających na tym rynku.

(UCE Research)

Aktualności

Przegląd Gastronomiczny 5/2024

Nowy numer „PG” 5/2024 Opłaty abonamentowe i standardy ochrony małoletnich – Adrianna Lotolc    2 Czy AI nadaje się na dietetyka?    4 Jedzenie emocjonalne – jak

MADE FOR Restaurant

Stajemy do walki: MASZYNY kontra ROMANTYZM, budując restaurację Nowego Świata opartą na AUTOMATYZACJI i zapraszając do tego dzieła najlepszych polskich gastronomów podczas najbardziej kreatywnego wydarzenia

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron