Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Rok 2024 nie był dobry dla fast foodów

Analiza zachowań 1,4 mln konsumentów w prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food w Polsce wykazała, że w ub.r. w pizzeriach spadł ruch o 3,6% w porównaniu z 2023 rokiem. Z kolei w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka wzrósł on o 4,2% rdr. W tych pierwszych placówkach liczba klientów zmniejszyła się rdr. o 5,6%, a w drugich – zwiększyła się rdr. o 2,3%. W obu rodzajach restauracji nieznacznie wzrosła średniomiesięczna częstotliwość wizyt. Widać też, że niewiele zmienił się średni czas przebywania w tych miejscach i wynosi on około 23 minuty.

Jak wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud, obejmującego blisko 1,4 mln konsumentów i prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, w 2024 roku ruch (footfall) w badanych pizzeriach spadł o 3,6% rdr. W tym samym okresie w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka nastąpił wzrost o 4,2% rdr.

– Jednym z potencjalnych powodów spadku ruchu w pizzeriach może być większa różnorodność posiłków i cen w sieciach z kanapkami i daniami z kurczaka. Utrzymująca się w ostatnich latach inflacja oraz presja na dochód rozporządzalny mogą wpływać na przesuwanie się preferencji konsumentów w kierunku sieci, oferujących dania po bardziej przystępnych cenach. Sam wzrost i spadek ruchu jest niewielki i utrzymuje się w granicach do 5%, co nie powinno być specjalnie odczuwalne dla rynku – komentuje Mateusz Chołuj z Proxi.cloud, współautor raportu.

Z analizy wiemy też o zmianach rok do roku liczby klientów badanych placówek. W przypadku pizzerii nastąpił spadek o 5,6% rdr. Natomiast lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka odnotowały wzrost o 2,3% rdr. Jak stwierdza Mateusz Nowak, drugi ze współautorów raportu z Proxi.cloud, dynamika wzrostów i spadków unikalnych klientów dla pizzerii oraz sieci oferujących kanapki i dania z kurczaka jest zbliżona do dynamiki ruchu. To dowodzi, że lokale tracą lub zyskują konkretnych klientów, bez większych zmian w częstotliwości wizyt.

– Powody wzrostu oraz spadku unikalnych użytkowników są analogiczne do zmian związanych z ruchem. W szczególności mowa tutaj o inflacji, a także o większej różnorodności dań i cen w sieciach oferujących kanapki i dania z kurczaka. Nie wiemy jednak, czy możemy mówić o przejściu klientów z jednego typu restauracji do drugiego, ponieważ nie zostało to objęte w tym badaniu – dodaje Mateusz Chołuj.

Autorzy raportu podkreślają, że ww. spadki ruchu i klientów nie świadczą o tym, że analizowane firmy zarobiły mniej, bo tego nie badano. Część ruchu mogła być przecież obsługiwana na wynos. Natomiast przeanalizowano również średniomiesięczną częstotliwość wizyt. W przypadku pizzerii średnia liczba wizyt, przypadająca na klienta w jednym miesiącu, wzrosła rdr. o 2,5% (2024 rok – 2,4 wizyty, 2023 rok – 2,3). Z kolei w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka widzimy wzrost o 1,6% rdr. (2024 rok – 3,7 wizyty, 2023 rok – 3,7).

– Średniomiesięczna częstotliwość utrzymuje się względnie na tym samym poziomie zarówno dla pizzerii, jak i dla sieci oferujących kanapki i dania z kurczaka. Jest to dowód przyzwyczajenia klientów chodzących do poszczególnych lokali. Sama rozbieżność w częstotliwości pomiędzy typami restauracji spowodowana może być większą różnorodnością produktową w tzw. kurczako-burgerowaniach – dodaje Mateusz Nowak.

Z raportu wiemy też o średnim czasie trwania wizyty w placówkach typu fast food. W przypadku pizzerii nastąpił wzrost rdr. o 1,6% (średni czas trwania wizyty w 2024 roku – 22:54, w 2023 roku – 22:36). Natomiast w lokalach oferujących kanapki i dania z kurczaka zaobserwowano spadek rdr. o 1% (średni czas trwania wizyty w ubiegłym roku – 23:06, rok wcześniej – 23:18). 

– Czas potrzebny restauracjom na przyrządzenie posiłku, a także klientom – na jego spożycie, pozostał praktycznie taki sam i niezależny od typu lokalu. Można zatem mówić o pewnym przyzwyczajeniu konsumentów w tej kwestii. W badaniu nie zawarto jednak, czy taki czas trwania wizyty jest korzystny dla tych placówek. Nie można więc stwierdzić, czy dla sieci korzystniejsze byłoby jego skrócenie, czy wydłużenie – zaznacza Mateusz Chołuj.

***

Analiza powstała na podstawie obserwacji ruchu wokół prawie 1,9 tys. największych restauracji typu fast food, oferujących kanapki i dania z kurczaka (McDonald’s, KFC, Burger King, Max Burgers i Subway), a także pizzerii (Pizza Hut, TelePizza, MaxiPizza, Gruby Benek, Domino’s Pizza, Dominium, Da Grasso i Biesiadowo). Analitycy z firmy technologicznej Proxi.cloud przyjrzeli się sytuacji występującej w 2024 roku i porównali ją z 2023 rokiem. Łącznie poddano analizie ruch pochodzący z monitoringu zachowań blisko 1,4 mln konsumentów.

Próbę badawczą stanowili konsumenci, którzy wyrazili zgodę na dostęp do lokalizacji swojego urządzenia, udostępniali dane lokalizacyjne oraz odwiedzali badane placówki w obu porównywanych okresach. Wejście użytkownika w strefę badania było traktowane jako wizyta klienta w restauracji, gdy trwała ona co najmniej 3 minuty i nie więcej niż 4 godziny. Dane zostały zgromadzone poprzez sieć aplikacji mobilnych wykorzystujących autorską technologię, opartą na tzw. geofencingu, tj. metodę identyfikacji wejść i wyjść z wyznaczonych stref, wykorzystującą usługi lokalizacji urządzeń mobilnych.

(Proxi Cloud)

Aktualności

Targi EXPO SWEET 2025

Zapraszamy do odwiedzenia stoiska naszej redakcji podczas największych targów branży cukierniczej i lodziarskiej EXPO SWEET, które odbędą się w Warszawie w dniach 16-19 lutego. Czekamy

Przegląd Gastronomiczny 01/2025

Nowy numer „PG” 1/2025 Zmiany w prawie w 2025 roku – Adrianna Lotolc    2 Trendy w branży żywności i napojów    4 Lokalnie i tradycyjnie            6

Wielkopolski Kucharz Roku 2025

Przed nami 10. edycja Konkursu im. Rafała Jelewskiego – Wielkopolski Kucharz Roku 2025. Odbędzie się on 17 czerwca br. w Villa Natura Dolsk k. Śremu.

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron

Skip to content