Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Przegląd Gastronomiczny
7-8/2021

Nowy numer „PG” 7-8/2021

Dostęp on-line do wybranych artykułów możliwy jest na stronie portalu naszego Wydawcy.

W numerze m.in.:

4 PRAWO

Adriana Lotolc

Zatrudnianie pracowników w branży HoReCa

6 TECHNIKA

Wiesława Grzesińska

Systemy obsługi gości

Organizacja i wyposażenie technologiczne ekspedycji w zakładach gastronomicznych

10 NAUKA

Dorota Czerwińska

Wakacyjne menu

Asortyment żywności letniej

18 RESTAURACJE

Powrót fine food experience

Epoka wraca z niezmienionym zespołem pod skrzydłami M. Przybysza

27 KONKURSY

Finał polskiej edycji konkursu Les Chefs en Or

30 NAUKA

Arletta Kowalik

Narzędzia promocji w hotelarstwie (cz. II.)

34  KORESPONDENCJA Z HOLANDII

A.W.

Baron rozbójnik

W środku Limburgii

39 COCKTAIL BAR

winny maniak

Znakomite Bordeaux i „Sztuka Mięsa”

Doskonałe połączenie wina i kuchni

Drodzy Czytelnicy!

            Tegoroczne wakacje to przede wszystkim czas odrabiania strat, które tak bardzo dotknęły branżę HoReCa w czasie ostatniego roku. Niestety, wiele znanych miejsc na mapie kulinarnej Polski nie doczekało poluzowania obostrzeń i ponownego otwarcia gastronomii.

Nie każdy miał na tyle oszczędności, aby przetrzymać zamknięcie lokalu przez pół roku, gdy dowozy zapewniały tylko małą część dawnych przychodów. Nie każda restauracja mogła zmienić swoją ofertę tylko na „wynosy” i dostawę.

            Od końca maja gastronomia ruszyła na dobre i goście tłumnie wrócili do lokali, o czym piszemy również w tym wydaniu „PG”. Problemem numer jeden branży jest w tej chwili brak pracowników. Wszędzie widać oferty pracy w HoReCa – ogłoszenia wiszą nawet na drzwiach restauracji. Znany ogólnopolski portal zarejestrował w czerwcu ponad 4 tys. ogłoszeń dot. zatrudnienia w gastronomii. Stawki za pracę wzrosły, ale pracownicy niezbyt chętnie garną się do HoReCa, ponieważ krążą obawy dalszego rozwoju sytuacji epidemicznej. Nad branżą unosi się bowiem widmo jesiennej, czwartej fali koronawirusa, przed którą ostrzegają lekarze. Potencjalni pracownicy obawiają się, że w obliczu kolejnego lockdownu, w ramach redukcji kosztów, mogą zostać z dnia na dzień zwolnieni. Inną kwestią jest fakt, że wiele osób odnalazło się w nowych zawodach i nie chce wracać do branży o niepewnej przyszłości.

            Co ciekawe, przed epidemią również nie było łatwo o dobrego szefa kuchni, kelnera, barmana czy menagera restauracji. Ten problem wydaje się być teraz o wiele bardziej pogłębiony i mieć poważniejsze konsekwencje. Braki kadrowe branży zaczynają bowiem wpływać na jakość obsługi klienta, który dłużej czeka na zamówienie i nie zawsze otrzymuje to, co chciał („Czekając na zamówienie”).

            Nic więc dziwnego, że w tym numerze znalazł się artykuł Adriany Lotolc „Zatrudnianie pracowników w branży HoReCa”, z którego można dowiedzieć się na jakich zasadach można w obecnej sytuacji legalnie zatrudnić cudzoziemca do pracy w restauracji, kawiarni, barze… Autorka przypomni też, jakie są najważniejsze różnice między umową o pracę a umową-zleceniem, co pracodawcom z branży gastronomicznej na pewno ułatwi podjęcie właściwej decyzji. Polecamy lekturę.

            W wydaniu wakacyjnym nie mogło zabraknąć tematu związanego z sezonem. Dorota Czerwińska w artykule „Wakacyjne menu” opisała potrawy, po które najczęściej sięgamy latem. To również dobra podpowiedź, które dania mogą stać się „hitem” w letnim menu.

            Jak zwykle dużą dawkę technicznej wiedzy znajdziemy w artykule Wiesławy Grzesińskiej „Systemy obsługi gości”. Tym razem Autorka przedstawiła zasady organizacji i wyposażenie technologiczne ekspedycji w zakładach gastronomicznych.

            W branży hotelarskiej wakacje też będą czasem odrabiania strat, tym bardziej że przedłużono realizację Polskiego Bonu Turystycznego do marca 2022 roku. Ale hotele będą musiały przyciągnąć gości nie tylko w ten sposób. Jak ważna jest promocja obiektu i jakimi środkami można ją prowadzić pisze Arletta Kowalik w drugiej części artykułu naukowego „Narzędzia promocji w hotelarstwie”. Zachęcamy do lektury!

            Z powodu epidemii, podobnie jak w zeszłym roku, wielu rodaków spędzi wakacje w Polsce. To szansa dla rodzimej gastronomii. Trzymamy kciuki, aby dopisała pogoda, która w obecnej sytuacji również jest ważna – może przysporzyć klienteli w ogródkach, albo sprawić, że będą puste.

            Wraz z luzowaniem obostrzeń na początku czerwca odmrożono również branżę targową. Jesień zapowiada się więc bogata w wydarzenia. Mamy nadzieję, że wreszcie po 2 latach spotkamy się z Państwem na targach EuroGastro w dniach 1-3.09 w Nadarzynie.

Życzymy udanych wakacji i miłej lektury!

                                                                                                                      Redakcja

 

Aktualności

Przegląd Gastronomiczny 5/2024

Nowy numer „PG” 5/2024 Opłaty abonamentowe i standardy ochrony małoletnich – Adrianna Lotolc    2 Czy AI nadaje się na dietetyka?    4 Jedzenie emocjonalne – jak

MADE FOR Restaurant

Stajemy do walki: MASZYNY kontra ROMANTYZM, budując restaurację Nowego Świata opartą na AUTOMATYZACJI i zapraszając do tego dzieła najlepszych polskich gastronomów podczas najbardziej kreatywnego wydarzenia

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron