Skip to content
Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Zmiany w użyciu jaj w branży hotelarskiej i gastronomicznej

Czwarta edycja raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało czwartą edycję raportu dotyczącego zmian w branży spożywczej i na rynku jajecznym. Sukcesywnie spada udział pogłowia kur niosek w chowie klatkowym, a rośnie liczba kur w chowie alternatywnym – kolejne restauracje, kawiarnie, cateringi i hotele dołączają do grona lokali, które wycofują z oferty jaja „trójki”.

Do końca 2021 roku 43 restauracje, kawiarnie i cateringi oraz 18 hoteli i sieci hotelarskich zadeklarowało wyeliminowanie jaj pochodzących z chowu klatkowego ze wszystkich dań w swojej ofercie nie później niż do 2025 roku, spełniając tym samym oczekiwania konsumentów i dbając o dobrostan zwierząt. Restauracje, kawiarnie, cateringi oraz hotele deklarują wycofanie jaj świeżych, przetworzonych oraz półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja pochodzące z hodowli klatkowych (produkty od zewnętrznych dostawców, np. ciasta, pieczywo, majonez i sosy z dodatkiem jajek itp.). Aż 17 firm już przed tegorocznym badaniem ogłosiło odejście od jaj „trójek”. Są to zarówno duże sieci jak Subway i B&B Hotels, ale też indywidualne lokale, jak Restauracja Polska Różana czy Hotel Gdańsk Brovarnia.

Wśród restauracji i kawiarni, które podjęły decyzję o rezygnacji z jaj „trójek” do końca 2025 roku znajdują się między innymi takie marki jak Costa, Da Grasso, Salad Story czy Telepizza. Te firmy już teraz ograniczają wykorzystywanie jaj z chowu klatkowego (np. we wszystkich produktach słonych Costy używane są jaja z wolnego wybiegu; firmie pozostały jeszcze do wycofania produkty gotowe z jajkami klatkowymi).

Hotele nie zostają w tyle. Od czasu zadeklarowania odejścia od jaj z chowu klatkowego, firmie B&B udało się zmniejszyć ilość wykorzystywanych jaj z chowu klatkowego o 50 punktów procentowych. Już 80% zamawianych jaj całych stanowią jaja z hodowli alternatywnych, głównie z hodowli ekologicznej.

Niektóre firmy zdążyły już kompletnie wyeliminować „trójki.” Dominum w swoich potrawach nie używa ich już od czerwca 2019 r., a EtnoCafe już od 2018 r., co uczyniło ją pierwszą siecią kawiarni w Polsce, która zrezygnowała z jaj z chowu klatkowego. Inne firmy w tym gronie to m.in. Caffè Nero i Wild Bean Cafe (BP), a w przypadku hoteli – Hotele SPA Dr Irena Eris.

Decyzje firm podyktowane są w dużej mierze oczekiwaniami konsumentów. Już ponad 60 tysięcy osób złożyło podpis pod deklaracją konsumencką o niekupowaniu jaj oznaczonych numerem „3.” Według badania przeprowadzonego w lutym br. przez Biostat aż 81% Polaków jest zdania, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia. Co więcej, aż 62,4% ankietowanych uważa, że w Polsce powinien zostać wprowadzony zakaz hodowli klatkowej kur niosek. Dla większości Polaków ma znaczenie, z jakiego rodzaju hodowli pochodzą kupowane przez nich jaja świeże i produkty zawierające jaja w składzie. Aż 70,5% ankietowanych wybrałoby produkty z jajami z hodowli innej niż klatkowa, gdyby na opakowaniach tych produktów pojawiłaby się informacja o systemie chowu kur. Jest to wyraźny sygnał, że konsumenci oczekują informacji, które pomogą im świadomie podejmować decyzje zakupowe. Ponadto, aż 75,2% ankietowanych byłoby skłonnych zapłacić więcej za produkty jajeczne pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki.

Bardzo cieszymy się, że kolejne firmy deklarują swoje zaangażowanie w poprawę dobrostanu kur niosek i wycofują jaja z chowu klatkowego – mówi Maria Madej, Menadżerka ds. Relacji Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki – Branża HoReCa ma możliwość wywarcia ogromnego wpływu na zmiany na rynku jajecznym, dlatego cieszymy się, że coraz więcej firm takie kroki podejmuje i mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze więcej lokali weźmie udział w naszym badaniu ankietowym i zadeklaruje odejście od podawania produktów i potraw zawierających jaja z chowu klatkowego – dodaje.

W ankiecie Otwartych Klatek wzięło udział 14 z 31 zaproszonych restauracji, kawiarni, cateringów i hoteli.

Raport Otwartych Klatek dostępny jest na stronie:

https://otwarteklatki.pl/publikacje/raporty-kampanii-jak-one-to-znosza.

Aktualności

Gastronomiczne 3E: ekonomia, ekologia, ergonomia

Od 26 lat aktywnie uczestniczymy w przemianach branży, która przeszła niezwykłą ewolucję – od powstawania unikalnych konceptów po sukcesy międzynarodowe wybitnych szefów kuchni. Jesteśmy dumni,

Bocuse d’Or 2025

W Lyonie podczas targów Sirha odbył się wielki finał 20. edycji konkursu Bocuse d’Or. 24 ekipy z całego świata zaprezentowały wyjątkowe talenty i typowe smaki

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron