Czasopismo specjalistyczne od 1946 r. wspierające polską gastronomię

Zmiany w użyciu jaj w branży hotelarskiej i gastronomicznej

Czwarta edycja raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki

Stowarzyszenie Otwarte Klatki opublikowało czwartą edycję raportu dotyczącego zmian w branży spożywczej i na rynku jajecznym. Sukcesywnie spada udział pogłowia kur niosek w chowie klatkowym, a rośnie liczba kur w chowie alternatywnym – kolejne restauracje, kawiarnie, cateringi i hotele dołączają do grona lokali, które wycofują z oferty jaja „trójki”.

Do końca 2021 roku 43 restauracje, kawiarnie i cateringi oraz 18 hoteli i sieci hotelarskich zadeklarowało wyeliminowanie jaj pochodzących z chowu klatkowego ze wszystkich dań w swojej ofercie nie później niż do 2025 roku, spełniając tym samym oczekiwania konsumentów i dbając o dobrostan zwierząt. Restauracje, kawiarnie, cateringi oraz hotele deklarują wycofanie jaj świeżych, przetworzonych oraz półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja pochodzące z hodowli klatkowych (produkty od zewnętrznych dostawców, np. ciasta, pieczywo, majonez i sosy z dodatkiem jajek itp.). Aż 17 firm już przed tegorocznym badaniem ogłosiło odejście od jaj „trójek”. Są to zarówno duże sieci jak Subway i B&B Hotels, ale też indywidualne lokale, jak Restauracja Polska Różana czy Hotel Gdańsk Brovarnia.

Wśród restauracji i kawiarni, które podjęły decyzję o rezygnacji z jaj „trójek” do końca 2025 roku znajdują się między innymi takie marki jak Costa, Da Grasso, Salad Story czy Telepizza. Te firmy już teraz ograniczają wykorzystywanie jaj z chowu klatkowego (np. we wszystkich produktach słonych Costy używane są jaja z wolnego wybiegu; firmie pozostały jeszcze do wycofania produkty gotowe z jajkami klatkowymi).

Hotele nie zostają w tyle. Od czasu zadeklarowania odejścia od jaj z chowu klatkowego, firmie B&B udało się zmniejszyć ilość wykorzystywanych jaj z chowu klatkowego o 50 punktów procentowych. Już 80% zamawianych jaj całych stanowią jaja z hodowli alternatywnych, głównie z hodowli ekologicznej.

Niektóre firmy zdążyły już kompletnie wyeliminować „trójki.” Dominum w swoich potrawach nie używa ich już od czerwca 2019 r., a EtnoCafe już od 2018 r., co uczyniło ją pierwszą siecią kawiarni w Polsce, która zrezygnowała z jaj z chowu klatkowego. Inne firmy w tym gronie to m.in. Caffè Nero i Wild Bean Cafe (BP), a w przypadku hoteli – Hotele SPA Dr Irena Eris.

Decyzje firm podyktowane są w dużej mierze oczekiwaniami konsumentów. Już ponad 60 tysięcy osób złożyło podpis pod deklaracją konsumencką o niekupowaniu jaj oznaczonych numerem „3.” Według badania przeprowadzonego w lutym br. przez Biostat aż 81% Polaków jest zdania, że hodowla klatkowa nie zapewnia kurom odpowiednich warunków do życia. Co więcej, aż 62,4% ankietowanych uważa, że w Polsce powinien zostać wprowadzony zakaz hodowli klatkowej kur niosek. Dla większości Polaków ma znaczenie, z jakiego rodzaju hodowli pochodzą kupowane przez nich jaja świeże i produkty zawierające jaja w składzie. Aż 70,5% ankietowanych wybrałoby produkty z jajami z hodowli innej niż klatkowa, gdyby na opakowaniach tych produktów pojawiłaby się informacja o systemie chowu kur. Jest to wyraźny sygnał, że konsumenci oczekują informacji, które pomogą im świadomie podejmować decyzje zakupowe. Ponadto, aż 75,2% ankietowanych byłoby skłonnych zapłacić więcej za produkty jajeczne pochodzące z ferm zapewniających kurom lepsze warunki.

Bardzo cieszymy się, że kolejne firmy deklarują swoje zaangażowanie w poprawę dobrostanu kur niosek i wycofują jaja z chowu klatkowego – mówi Maria Madej, Menadżerka ds. Relacji Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki – Branża HoReCa ma możliwość wywarcia ogromnego wpływu na zmiany na rynku jajecznym, dlatego cieszymy się, że coraz więcej firm takie kroki podejmuje i mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze więcej lokali weźmie udział w naszym badaniu ankietowym i zadeklaruje odejście od podawania produktów i potraw zawierających jaja z chowu klatkowego – dodaje.

W ankiecie Otwartych Klatek wzięło udział 14 z 31 zaproszonych restauracji, kawiarni, cateringów i hoteli.

Raport Otwartych Klatek dostępny jest na stronie:

https://otwarteklatki.pl/publikacje/raporty-kampanii-jak-one-to-znosza.

Aktualności

Trwa Tydzień Kuchni Polskiej

Sieć hurtowni MAKRO Polska po raz szósty organizuje festiwal, podczas którego goście w blisko 400 restauracjach mogą spróbować klasycznych dań kuchni polskiej w nowoczesnej odsłonie.

Kilka słów o "Przeglądzie Gastronomicznym"

Czasopismo naukowe docierające poprzez prenumeratę do sprofilowanego odbiorcy z branży gastronomicznej.

Wśród naszych autorów są znawcy skutecznych technik zarządzania i marketingu w gastronomii i hotelarstwie, a także najlepsi w kraju specjaliści z zakresu żywienia oraz technologii gastronomicznych.

Autor za publikację artykułu w "PG" otrzymuje 5 pkt. zgodnie z rozporządzeniem MNiSW z dnia 22.02.2019 r. w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej.

Publikowane artykuły zawierają nie tylko cenne wskazówki dla osób zawodowo związanych z gastronomicznym biznesem, ale służą też nauczycielom i uczniom szkół gastronomiczno-hotelarskich.

ul. Ks. J. Popiełuszki 19/21 pok. 322
01-595 Warszawa

Przegląd Gastronomiczny © 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Projekt i wykonanie Fabryka Dobrych Stron